لوازم ورزشی

کفش کوهنوردی چی بخریم؟

 

کوهنوردی ورزشی است که پوشیدن کفش مناسب در آن بسیار ضروری است. دانستن خصوصیات و اجزاء یک کفش کوهنوردی در صعود قله ها و لذت بردن از ورزش کوهنوردی را دوچندان می کند.

بایستی پیش از خرید کفش برای ورزش کوهنوردی، محیطی که مقصد پیمایش شماست مشخص شود. همچنین فصل صعود در نوع آن تاثیر گذار است. در این نوشته از مقاله وبسایت ایستگاه ورزش قرار است به مسئله ای متداول بین کوهنوردان بپردازیم که کفش کوه نوردی چی بخریم؟

مطالبی که به آن میپردازیم:

• تعیین محیط کوهنوردی

• بخش های مختلف کفش کوهنوردی خوب

  • خصوصیات و انواع زیره کفش کوهنوردی
  • خصوصیات و انواع روکش کفش کوهنوردی
  • خصوصیات و انواع کفی کفش کوهنوردی
  • مشخصات برندهای خوب کفش کوهنوردی
  • خرید کفش کوهنوردی اصل
  • سوالات متداول

تعیین محیط کوهنوردی

نورد محیط هایی همچون دامنه های کوه ، دشتزار ها ، دامنه های برفی ،سطوح شیب دار کوه را اصطلاحا کوهنوردی می نامند.

این محیط ها سطوح متفاوتی برای صعود دارند؛ همچون گذر از چشمه سار ها، سنگزار ها یا قسمت های یخبندان زمین.

کوهنوردان پیش از گام برداشتن در دل کوه، سطوح را در بالای آن پیش بینی میکنند و کفش کوهنوردی مناسب با آن محیط را تهیه می کنند.

با توجه به محیط های کوهنوردی میتوان برای خرید کفش آن را به سه دسته تقسیم کرد؛ طبیعت گردی ،کوهنوردی نیمه سنگین وکوهنوردی سنگین.

کفش مناسب طبیعت گردی دارای کفی میانی انعطاف‌پذیر  است و برای پیاده‌روی در طبیعت مناسب است. افرادی که برای طبیعت گردی و رفتن در دشت زار ها به دنبال کفش مناسب هستند می توانند کفش هایی با لژ های سبک استفاده کنند. از آنها در پیاده روی نیز میتوان استفاده کرد.

کوهنوردی نیمه سنگین  به منظور صعود محیط های برفی و یخی متوسط و فعالیت‌های نیمه زمستانی است. در این محیط ها عموما آفتاب به آن برف و یخ ها تابیده است و چشمه سار هایی نیز ساخته شده است.اگر قصد کوهنوردی چند روزه در زمستان را دارید  میتوانید از کفش هایی استفاده کنید که زیره آن علاوه بر مقاوم و ضربه‌گیر بودن جلوگیری از نفوذ آب را دارا باشد. بهتر است این نوع کفش ها برای کوهنوردی نیمه سنگین قابلیت نصب کرامپون را داشته باشند.

کوهنوردی سنگین ، بدان منظور است که نورد در سطوح برف و یخ سنگین را تجربه کنید.

جالب است بدانید که پوشیدن کفش های مناسب کوهنوردی سنگین  را اگر در مکان‌هایی که برف وجود ندارد، بپوشید پاهایتان تاول خواهد زد. در ادامه کفش های مناسب این مکان هارا با جزئیات کامل توضیح خواهیم داد. در این بخش دانستیم که خرید کفش کوهنوردی برای چه نوع مکان هایی خواهد بود.

 

بخش های مختلف کفش کوهنوردی خوب

 

مخاطب عزیز ایستگاه ورزش؛ که به دنبال پاسخ این پرسش هستید که کفش کوهنوردی چی بخرم؟

برای تخصصی پاسخ دادن به این سوال بایستی بدانید که کفش کوهنوردی چه ویژگی هایی دارد؟ و زیر و بم بخش های مختلف کفش کوهنوردی را بدانید تا در نتیجه به پاسخ این سوال واقف شوید.

اکنون با یکدیگر بخش های مختلف کفش کوهنوردی را بررسی میکنیم تا بدانیم شناختن آن چه تاثیری در خرید کفش مناسب برای مقصد ما دارند.

  • خصوصیات و انواع زیره کفش کوهنوردی

زیره ، بخش بیرونی کفش است که با سطح زمین در تماس است، از آسیب رسیدن به پای شما محافظت می‌کند و همچنین جنس خوب آن موجب دوام بیشتر کفش می‌شود.

رایج‌ترین مواد برای ساخت زیره‌ی میانی EVA (اتیلن وینیل استات) و پلی اورتان هستند اگر بخواهیم تفاوت آنها را بدانیم باید بگوییم که زیره‌هایی  که از جنس EVA هستند مقداری نرم‌، سبک‌ و ارزان‌تر هستند. کفی های میانی آن تراکم متفاوت دارند و طراحی آن از طریق سرسخت تر نبودن نسبت به پلی اورتان متمایز می شود.

پلی‌اورتان عموما محکم‌تر و بادوام‌تر است، بیشتر شما این نوع زیره را در کفش های مخصوص کوهنوردی سنگین مشاهده می کنید.

 

  • خصوصیات و انواع روکش کفش کوهنوردی

رویه کفش کوهنوردی قسمتی است که ما آن را میبینیم و بخش اصلی کفش است که با شرایط محیطی روبه رو است. از کارکرد آن میتوان به تاثیر بر وزن کفش، قابلیت تنفس ، گردش هوای پا و مقاومت آن در برابر آب و شرایط مختلف اشاره کرد.

در بازار انواع رویه های مختلف کفش های کوهنوردی یافت می شود که در ادامه چند نوع از آن هارا نام میبریم.

رویه در انواع چرم طبیعی، مصنوعی و ضد آب هستند.

چرم های طبیعی با عناوینی مانند فول گرین، اسپلیت گرین و نوبوک جیر مانند در بازار ارائه میشوند.

چرم های مصنوعی نیز اعم از پلی‌استر، نایلون و چرم مصنوعی که اغلب در کفش های مدرن پیدا میشوند.

و رویه های ضد آب با رویه ای به نام گورتکس باعث وارد نشدن آب به کفش کوهنوردی خواهد شد.

نکاتی در رویه های کفش کوهنوردی:

–  برای استفاده از کفش فول گرین به دلیل مقاومت بسیار بالا در  بازه‌های چند دقیقه ای استراحت کافی مورد نیاز است.

– خوب است بدانید رویه‌ی نوبوک نسبتاً منعطف است، اما بهتر است پیش یک کوهنوردی آن را چند بار پوشیده باشید.

– اگر به دنبال کفش کوه با قیمت ارزان تر هستید می توانید از کفش ها با رویه مصنوعی استفاده کنید. اما چون رویه های مصنوعی دوخت بیشتری در دور آن دارند ممکن است فرسوده شوند.

– طراحی رویه های ضد آب به شکلی است که ممکن است باعث عرق کردن و یا تاول ضدن پا در فصول اول سال شود.

  • خصوصیات و انواع کفی کفش کوهنوردی

استفاده از کفی برای کفش کوهنوردی باعث پیشگیری از درد کف پا می شود اما  باید در انتخاب کفی مخصوص کوهنوردی دقت بسیاری داشت، چرا که  اگر مخصوص کوهنوردی نباشد باعث می‌شود کف پای کوهنورد نتواند با سطح زمین ارتباط لازم را پیدا کند . در نتیجه باعث اختلال در تعادل کوهنورد شود.ماده‌ای همچون لاستیک در تمام کفی‌های  کفش های کوهنوردی استفاده می‌شود.

مشخصات برندهای خوب کفش کوهنوردی

برند خوب ، باعث انتخابی یکباره برای خرید کفش کوهنوردی است. البته برای تشخیص برند خوب بایستی با برخی از بهترین های آنها آشنا بشویم.

نورث فیس(North face) ساخت کشور آمریکا: نام کمپانی North Face به خاطر سردترین و غیر معمول ترین کوه انتخاب شده است. مدل هایی از کفش های این کمپانی ساخته شده برای استفاده در چهار فصل است.

کلمبیا(columbia) ساخت آمریکا: کفش کوه نوردی کلمبیا برای کوهنوردان حرفه ای و محافظت از پا در مقابل فشارهای مختلف میتواند یک کفش  مناسب باشد. این کمپانی با طراحی کفش کوهنوردی با قابلیت گردش هوا موجب خستگی هر چه کمتر پاها هنگام کوهنوردی می شود.همچنین این محصول به گونه ای طراحی شده است که در هنگام پیاده روی کمترین فشار وارد پا شود

سالیوا(salewa) ساخت کشور آلمان: خرید کفش کوهنوردی سالیوا که یکی از بهترین برند های خارجی است. کفش های کوه نوردی این برند با کیفیت عالی در بین رقبای هم قیمتی خود طرفداران بسیاری را جذب خود نموده است.

قایا (gaya)ساخت تبریز ایران: شروع فعالیت شرکت قایا (GAYA) به سال 1376 بر می گردد. در سال 1377 اولین محصولات قایا مورد استفاده برای تیم اعزامی تبریز جهت صعود به یک قله 7000 متری در منطقه هیمالیای نپال تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت

خرید کفش کوهنوردی اصل

چه در فروشگاه های حضوری چه آنلاین از کسانی خرید کنید که در حوزه ورزش فعالیت میکنند و بتوانند مارا در پیدا کردن پاسخ کفش کوهنوردی چی بخریم بتوانند یاری کنند.

ایستگاه ورزش در این مسیر همراه شماست تا در خرید یک کفش کوهنوردی خوب تا رسیدن به قله در کنارتان باشد.

سوالات متداول

1.آیا کفش های کوهنوردی تاریخ انقضا دارند؟ در برخی کفش های کوهنوردی رویه کفش با چسب یا دوخت ذوبی به زیره می‌چسبد و تاریخ انقضا دارد .هنگام خرید حتما به تاریخ تولید کفش دقت کنید.

  1. 2. کفش کوهنوردی چی بخرم؟

به طور کلی برای خرید کفش کوهنوردی مواردی همچون محیط صعود ،فصل، بودجه و نوع رویه و زیره آن را باید در نظر بگیرید.سعی کنید اگر میخواهید کفش کوهنوردی خوب بگیرید از برند های معروف و با تجربه در بازار خرید کنید.

  1. برای نورد در سطوح برف و یخ سنگین از چه نوع کفش هایی استفاده می شود؟ کفش کوهنوردی سنگین انتخاب خوبی در سطوح برف و یخ سنگین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *