لوازم ورزشی

کفش کوهنوردی چه ویژگی هایی دارد؟

 

مخاطبین سایت ایستگاه ورزش ، با سلیقه ترین و با سواد ترین ها هستند.چراکه انتخاب ورزش کوهنوردی قلبی پر از عشق و روحی پر شور میطلبد. همچنین میدانند که موفقیت در این ورزش مساوی است با داشتن کفش کوهنوردی خوب!

 

پس بدون فوت وقت در این مقاله از سایت ایستگاه ورزش یاد می گیریم که کفش کوهوردی چه ویژگی هایی  دارد؟

مطالبی که به آن میپردازیم:

• اهمیت پوشیدن کفش کوهنوردی مناسب

•ویژگی های کفش کوهنوردی مناسب

  • انواع کفش کوهنوردی
  • هنگام خرید کفش کوهنوردی این موارد را به خاطر داشته باشید!
  • سوالات متداول

اهمیت پوشیدن کفش کوهنوردی مناسب

از قدیم اصطلاحی که همیشه هنگام خرید کفش به آن توجه میکنیم این است که “پا قلب دوم ماست” اما در ورزش کوهنوردی این مسئله جور دیگری برایمان حیاتی می شود. در این ورزش، کوهنورد برحسب ارتفاع و سختی محل پیمایش ساعات زیادی پای خود را در کفش، آن هم در سطوح ناهموار نگه می دارد.  این موضوع اهمیت داشتن کفش مناسب را پررنگ تر می کند.

در برخی موارد که دیده می‌شود، فرد کفش مناسب کوهنوردی  نپوشیده است  وآسیب های جدی اعم از؛ آسیب به کمر،  پا ، گردن و منجر به زدن تاول پا می شود. پس بهتر است برای لذت بخش کردن این ورزش و جلوگیری از این موارد بدانیم که کفش ورزشی چه ویژگی هایی دارد؟

 

ویژگی های کفش کوهنوردی مناسب

حالا که با اهمیت کفش کوهنوردی مناسب آشنا شدیم ، میپردازیم به ویژگی هایی که باید یک کفش کوهنوردی خوب داشته باشد.

1.طراحی مناسب و مخصوص کوهنوردی

از ویژگی های بارز کفش کوهنوردی ، اصطلاحا نگه داشتن پا و پشتیبانی از آن است. لایه های کفش، کفی، پاشنه و ساق کفش قسمت هایی هستند که در ساختار کفش کوهنوردی باید مناسب محیط های کوهنوردی و طبیعت ساخته شوند.راحتی و مقاوم بودن،  دو مولفه مهم در طراحی کفش کوهنوردی است. مثلا  پیچ نخوردن پا هنگام بالا رفتن از کوه را ساق نسبتا بلند کفش پشتیبانی میکند.

کاهش میزان فشار وارده به پا در حین کوهنوردی و نداشتن احساس خستگی از تکنولوژی های استفاده شده در لایه میانی کفش است . مثلا TPU  یا ترموپلاستیک پلی‌اورتان ؛ نوعی پلاستیک بسیار بادوام است.تکنولوژی boost در کفش های برند آدیداس از این نوع پلاستیک در لایه میانی استفاده می‌کند .

  1. تهویه مناسب

تعریق پا، میخچه های پوستی، تاول و لیز خوردن پا در کفش( یکی از عوامل آن) نداشتن تهویه مناسب برای کفش کوهنوردی است.

برای خرید و استفاده از کفش کوهنوردی در فصول مختلف سال،  به متریال ها و ساختار متناسب با فصل حتما توجه داشته باشید. برای فصول گرم تهویه ای برای گردش هوا در کفش و در فصول سرد ویژگی و استفاده از ساختاری گرمایشی در کفش استفاده شده باشد.

 

3.ضد آب بودن کفش

همانطور که در تهویه بایستی محیط و فصل کوهنوردی را در نظر بگیریم، باید بدانیم مکان هایی که در کوهستان ها و چشمه سار هست ،کفش ما حتما باید ضد آب باشد. چراکه اگر آب وارد کفش شود ممکن است آسیب دیدگی و سرمازدگی را در پیش داشته باشد.

ضد آب بودن کفش، با اجزا و به قولی متریال هایی که در ساختار کفش کوهنوردی استفاده می شود تعیین میگرد.

  1. کفش مناسب سایز پای شما

دانستن اینکه کفش کوهنوردی چه ویژگی هایی دارد شما را در خرید یک کفش کوهنوردی مناسب یاری میکند.اما مولفه ای بسیار مهم در خرید که باعث می شود از کوهنوردی تان لذت ببرید یا عذاب بکشید خرید کفشی مناسب سایز پای شماست!

بهترین کار برای آسودگی خاطر از سایز کفش این است که 1سایز کفش را بزرگتر تهیه کنید و آن فضا را با جوراب های ضخیم کوهنوردی پر کنید. نکته دیگری که همیشه در خرید کفش توصیه می شود، آن است که بعد از ظهر ها برای خرید کفش اقدام کنید که اصطلاحا پا ورم صبح را نداشته باشد.همچنین قبل از آن پیاده روی نکرده باشید. بهتر است برای خرید  جوراب های مناسب کوهنوردی را پوشیده باشید تا در مسئله مهم سایز کفش سربلند بیرون بیایید.

5.ایجاد اصطکاک قوی

در محیط هایی که سطوحی  همچون آب، برف، شن و یخ دارند مصدومیت ها ، سرخوردن و افتادن مواردی قابل پیش بینی هستند.

جالب است بدانید داشتن کفش کوهنوردی مناسب در این محیط ها،  با “ایجاد اصطکاک” به یاری شما خواهد آمد.

Friction (اصطکاک) ؛ نیرویی مقاومتی است که در برابر حرکت اجسام از روی سطح  زمین ایجاد می شود. شرکت های تولید کفش در ساخت کفش میزان سرخوردگی و اصطکاک کفش را همیشه در نظر می گیرند. کیفیت زیره و لایه میانی کفش کوهنوردی، اصطکاک دربرابر لغزش و سرخوردگی را معین میکنند. زیره،  قسمتی از کفش کوهنوردی است که با زمین برخورد دارد و باید بسیار مقاوم باشد.

داشتن شیار هایی در کف کفش میتواند در ایجاد اصطکاک بر روی سطوح یخ و لیز تاثیر داشته باشند.

انواع کفش کوهنوردی

دو بخش مهم در انواع کفش های کوهنوردی یکی مکان این ورزش پر شور است و دیگری فصل استفاده از کفش کوهنوردی در آن مکان است.

مقصد های کوهنوردی ما به سه دسته کوهنوردی ,(Mountaineering) کوهپیمایی (Trekking)   یا مکان های دیگر (یخ نوردی و سنگ نوردی)تقسیم می شوند.

بخش دوم حائز اهمیت کفش کوهنوردی، فصل استفاده ازآن است. کفش علاوه بر ویژگی هایی که برای مقصد تان باید داشته باشد، بایستی در فصول مختلف بتواند از اتفاقات و حوادث پیش بینی نشده از شما محافظت کند.

کوهنوردی (Mountaineering)

کفش کوهنوردی برای نورد کوه و قله را میتوان برای صعود های سنگین و نیمه سنگین تقسیم کرد. پس پیش از خرید کفش با این منظور نوع صعود خود را مشخص کنید. در ادامه یاد میگیریم که این نوع کفش کوهنوردی چه ویژگی هایی دارد؟

کوهنوردی سنگین ،فقط بدان منظور است که شما این کفش را  برای سطوح برف و یخ  استفاده کنید و اگر در مکان‌هایی که برف وجود ندارد، بپوشید پاهایتان تاول خواهد زد.

این نوع کفش ها بسیار قوی و ضد آب طراحی شده است.  رویه کفش با چسب یا دوخت ذوبی به زیره می‌چسبد و تاریخ انقضا دارد .هنگام خرید حتما به تاریخ تولید کفش دقت کنید.البته که این نوع کفش ها قابلیت نصب ابزار ضروری برای عبور مطمئن و ایمن از روی یخ و برف که کرامپون نام دارد را  داراست.

 کوهنوردی نیمه سنگین ، برای سه فصل ابتدای سال و صعود از شیب‌های برفی و یخی متوسط و فعالیت‌های نیمه زمستانی مناسب است. وزن کم در این نوع کفش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که طراحی آن به گونه ای است که کوهنورد به صورت فعال تمام قسمت کف پای خود را جا بردارد و زمین بگذارد.

اگر قصد کوهنوردی چند روزه در زمستان را دارید این کفش برای سطوح یخ زده مناسب نمی‌باشد. زیره  این نوع کفش کوهنوردی علاوه بر مقاوم و ضربه‌گیر بودن جلوگیری از نفوذ آب را داراست و میتوان روی آن کرامپون نیز نصب کرد.

 

کوهپیمایی (Trekking) 

کفش کوهپیمایی برای آب و هوای تقریبا متعادل و صعود کوه هایی بدون برف و یک روزه در سه فصل اول سال طراحی شده است . برای مسیرهای گل‌آلود و سرد مناسب نیستند و سختی فصول سرد را متحمل نمی شوند.

کفش‌های کوهپیمایی باید سبک باشند. طراحی این کفش به گونه ای باید باشد که ساق با ارتفاع ۱۴ تا ۱۹ سانتی‌متر داشته باشد که مچ پا را محکم نگه دارد. رویه‌ این کفش اصولا از جنس پارچه ضد‌آب یا چرمی است که در هوای متعادل تحمل داشته باشد.

کفش مناسب در یخ نوردی و سنگ نوردی

مکان ها میتوانند تعیین کننده طرح، جنس و اجزا یک کفش کوهنوردی باشند. برای مثال ؛ در یک مکانی که تماما یخ بندان است، کرامپون ها جزء جدانشدنی کفش های یخ نوردی خواهند شد.

سنگ نوردی نیز نوعی خاص از کفش کوهنوردی هستند که جنس هایی همچون کتان ، جیر و.. دارند .

هنگام خرید کفش کوهنوردی این موارد را به خاطر داشته باشید!

  1. به هنگام خرید کفش ، پایتان را به سمت جلو برانید.تا اندازه یک انگشت در پشت پا جای خالی داشته باشد. این کار باعث می شود کفش کوتاه انتخاب نکنید که پشت پایتان را بزند.
  2. ویژگی بارز کفش های کوهنوردی ضد ضربه بودن است. میتوانید بعد از پوشیدن کفش، چند ضربه با پا به دیوار بزنید و احساس درد را هنگام ضربه بسنجید.

3.راحتی پایتان را در کفش احساس کنید چرا که شما آن را تا قله ها نیز به همراه دارید.

4..همانطور که در بالا اشاره شد برای خرید کفش جوراب کوهنوردی خود را به همراه داشته باشید تا حداقل 1سایز بزرگتر از پایتان کفش را خریده باشید.چون در کفش کوهنوردی تنها چیزی که نباید به آن امید داشت جا باز کردن آن است.

  1. برای خرید کفش کوهنوردی چه از فروشگاه حضوری چه آنلاین، توجه داشته باشید که آنها واقف و متخصص به آن حوزه باشند تا بهترین تجربه را از خرید کفش کوهنوردی برای شما به ارمغان بیاورند.

ما در ایستگاه ورزش با ارائه  انواع کفش های کوهنوردی با کیفیت های تضمینی، به شما این اطمینان را میدهیم که تا صعود قله ها شما را همراهی کنیم.

برای خرید و مشاوره خرید میتوانید روی پشتیبانان خبره ایستگاه ورزش حساب کنید.

سوالات متداول

  1. برای دو فصل اول سال چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

چون که دو فصل اول سرما و شرایط برف و باران ندارد ضد آب بودن مطرح نیست .درواقع اگر مسیرتان خیلی پر از سنگ و چاله و دست انداز نیست اغلب پیاده روی دارد ، کفش هایی با کف صاف و بدون استوک برایتان مناسب  است و باعث می شود راحت تر بتوانید حرکت کنید.

  1. برای دو فصل دوم سال چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

به دلیل اینکه در این دو فصل  عموما برف و یخبندان است، باید کفش های استوک دار و ساق بلند که از ۲ لایه ی چرم ساخته شده اند استفاده کنید.

  1. آیا کفش کوهنوردی اصطلاحا جا باز خواهد کرد؟

به هیچ عنوان با این امید کفش کوهنوردی خریداری نکنید! برای خرید کفش، جوراب کوهنوردی خود را به همراه داشته باشید تا حداقل 1سایز بزرگتر از پایتان کفش را خریده باشید.چون در کفش کوهنوردی تنها چیزی که نباید به آن امید داشت جا باز کردن آن است.

  1. برای کوهنوردی که مستمر نباشد نیز کفش مناسب نیاز است؟

در این مقاله با اهمیت زیاد کفش مناسب در کوهنوردی آشنا شدیم و کفش جز جدانشدنی از ورزش کوهنوردی است. اما شما میتوانید بنابر بودجه خود کفش مناسب کوهنوردی ارزان تر را تهیه کنید.

  1. چطور اصطکاک در کفش کوهنوردی تعیین می شود؟

معیار اصطکاک در کفش کوهنوردی عددی بین صفر و یک است. هرچقدر این عدد به یک نزدیک تر باشد، مقاومت در برابر سرخوردن بیشتر است. کیفیت زیره و لایه میانی کفش کوهنوردی، اصطکاک دربرابر لغزش و سرخوردگی را معین میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *