لوازم ورزشی

راهنمای خرید ست ورزشی

 

در دنیای پر هیاهوی امروز، ورزش میتواند یکی از انرژی بخش ترین کار ها در روتین یک فرد باشد. ورزش کردن در هر شاخه ای، در هر سنی و در هر لولی (معمولی یا حرفه ای)؛رعایت کردن اصول را میطلبد. پوشیدن ست ورزشی مناسب آن ورزش، یکی از اصول است. ست ورزشی، به عنوان عاملی انرژی بخش و همچنین باعث جلوگیری از بروز صدمات به ورزشکار می شود. در این نوشتار، راهنمای خرید ست ورزشی را برای شما دوستداران ورزش به اشتراک میگذاریم. ویژگی های یک ست ورزشی خوب چیست؟

از آنجا که در تمامی ورزش ها، فرد با تحرک زیاد باعث تعریق بدن می شود، جنس ست ورزشی و ویژگی های پیرامون آن موضوعی مهم هستند.آب نرفتن، داشتن استاندارد های ست ورزشی متناسب با رشته مورد نظر و  قیمت معقول از ویژگی های بارز یک ست ورزشی خوب است.

آیتم های پر کاربرد در ست ورزشی

این راهنمای خرید ست ورزشی،  برای ورزش های هوازی و باشگاهی در نظر گرفته شده است. و افرادی که همیشه دوستار ورزش هستند، بدون شاخه ای خاص چه آیتم هایی در  ست ورزشی شان ضروری است؟

کفش ورزشی

پوشیدن کفش در ورزش، یکی از حیاتی ترین لوازم آن است. پا قلب دوم انسان است و از این رو کفش ورزشی بایستی ورزشکار را از آسیب های احتمالی مصون بدارد. موارد مهم در یک کفش ورزشی خوب، آن است که به هیچ عنوان اجازه چرخش قوزک پا را به فرد ندهد. تنگ یا گشاد بودن کفش در این موارد، بسیار مهم است. کفی یک کفش ورزشی حتما باید طبی باشد تا باعث معضلات کمر و پا را برای فرد به دنبال نداشته باشد.

جوراب ورزشی

جوراب ورزشی برای محافظت از پا و قوزک ورزشکار پوشیده می شود. جنس آن نیز باید به گونه ای باشد که مقاومت و کیفیت خوبی در استفاده طولانی داشته باشد. جنس کتان میتواند گزینه خوبی برای جوراب ورزشی باشد.

گرمکن ورزشی

این راهنمای خرید ست ورزشی، سعی برآن دارد تا به طور کلی هر المانی که یک ورزشکار به آن نیاز پیدا میکند را بگوید.گرمکن های ورزشی اصولا برای فصول سرد و البته برای گرم کردن بدن پیش از فعالیت های ورزشی استفاده میشود. ویژگی یک گرمکن خوب، آن است که خاصیت تنفس برای بدن را فراهم کند. رطوبت بدن را بتواند دفع کند و باعث سرد و گرم شدن بدن ورزشکار نشود.

شلوار ورزشی

بر اساس ورزشی که انجام میدهید و صلاحدید خود، از شلوار یا شلوارک های ورزشی میتوانید استفاده کنید. مهم ترین گزینه ای که در خرید شلوار ورزشی تان باید توجه کنید، جنس آن است. جنس شلوار به گونه ای باشد که رطوبت را از خود عبور دهد و از طرفی برای ورزش مناسب باشد و تنگ یا خیلی گشاد نباشد.

مچ بند و لوازم جانبی

در برخی ورزش های هوازی یا باشگاه ها به دلیل کار کردن با وسایل و دستگاه ، ورزشکار ترجیح میدهد با دستکش و مچ بند استفاده کند. همیشه در خرید وسایل ورزشی و وسایل جانبی آن، از فروشگاهی معتبر و محصولاتی با استاندارد جهانی آن را خریداری کنید تا محتمل آسیب ها نشوید.

جنس ست ورزشی مناسب و کاربرد های آنها

بالاتر، در راهنمای ست ورزشی راجب اهمیت جنس ست ورزشی صحبت کردیم. در اینجا چند نمونه از جنس های ست ورزشی را بایکدیگر بررسی میکنیم:

پلی استر

نوعی از پارچه های ارزان و بادوام است. از محبوب ترین جنس های ست ورزشی به حساب می آید. این نوع متریال با دیگر جنس ها ترکیب می شوند تا خاصیت های دیگری داشته باشند. ترکیب پلی استر و اسپندکس، باعث ایجاد خاصیت کشسانی در لباس می شود. در تولید لگ شرکت ها از این قابلیت استفاده میکنند.

خاصیت دیگری که از ترکیب پلی استر با پنبه ایجاد میشود، خاصیت تنفس پذیری است. همانطور که بالاتر گفتیم در گرمکن ها و لباس ها در تابستان از این ترکیب بهره میبرند.

در برخی از شرکت های تولیدی، ست ورزشی چالشی ایجاد میکنند که بازیافت لباس های پلی استری را جمع کنند و از آنها در تولید دوباره استفاده کنند. این کار باعث پایدار تر شدن لباس می شود.

اسپندکس

این جنس، نوعی الیاف مصنوعی است. انعطاف پذیری و کشسانی از قابلیت های اصلی این جنس هستند.

نکته فوق العاده حائز اهمیت ، ان است که اسپندکس از مواد شیمیای سمی در اصل استفاده میکند. اما  نماد استفاده از مواد بازیافت، داشتن گواهی rcs در البسه های آن است.

نایلون

پلیمری مصنوعی است که به عنوان جایگزینی برای ابریشم ساخته شده است. قوی بودن این جنس ،باعث می شود که از ساییدگی آن ها جلوگیری شود و دیر تر پاره شود. توجه کرده اید که در ورزشی مانند دوچرخه سواری، حرکت و تکاپو با لباس ورزشی بسیار زیاد است؟ در این نوع لباس ها از ترکیب نایلون ، پلی استر یا پنبه استفاده می شود تا استحکام فراوانی داشته باشد.

نخ

نخ ها مانند ؛ نخ پشم مرینو از نوعی هستند که لطافت بسیار بالایی دارند.اگر به دنبال لباس و حتی جوراب هایی هستید که لطافت و تاول نزدن پا برایتان مهم است، میتوانید در فروشگاه ها به دنبال این جنس لباس باشید.

پنبه ای
پارچه های پنبه ای، یکی از پرمصرف ترین انواع پارچه در جهان است. این منسوجات از نظر شیمیایی آلی است، به این معنی که هیچ ترکیب مصنوعی ندارد. لباس هایی که از جنس پنبه هستند، ست ورزشی بسیار خوبی برای فصول سرد سال هستند. اگر زیاد عرق نمی کنید نیز از آنها میتوانید استفاده کنید.

نکات مهم در خرید ست ورزشی خوب

اکنون که در این راهنمای جنس ست ورزشی اطلاعاتی کسب کردیم در ادامه نیز راهنمای خرید ست ورزشی را برحسب تجربه و مفید برای ورزشکاران آورده ایم:

در خرید عجله نکنید!

اگر تازه امروز در باشگاه ثبتنام کرده اید یا تصمیم به ورزش کردن گرفته اید، سریعا به دنبال خرید وسایل اصلی و فرعی ورزش نباشید! پیشنهاد می شود که یک یا دو روز با لباسی که دارید به آنجا بروید و هنگام قرار گرفتن در محیط متوجه وسایل مورد نیاز و ضروری خود می شوید. آنگاه برای خرید اقدام کنید. چون گاها ورزشکاران یک سری وسایلی را خریداری میکنند که لزوم خیلی زیادی ندارد و فقط خرج اضافه محتمل می شوند.

انتخاب سایز مناسب

عملکرد و ایمنی در ورزش بسیار مهم است. خرید لباسی که برای شما خیلی تنگ یا گشاد تر باشد معقول نیست. مهم است لباسی که برای ورزش چه در باشگاه یا در هر مکان دیگری انتخاب میکنید کاملا اندازه شما باشد.

 انتخاب با توجه به فصل

اکنون که در بالا راجب جنس ست های ورزش آموختید، میتوانید بهتر تشخیص دهید که در فصول مختلف چه انتخابی برای خرید ست ورزشی خود داشته باشید. مثلا اگر در ورزشی که بسیار جنب و جوش دارید و قدرتی است فعالیت میکنید، به هیچ عنوان از لباس با جنس پنبه استفاده نکنید. چرا که با آن زیاد عرق میکنید و این نیز باعث سنگین تر شدن لباستان میگردد.

ویژگی‌های محافظت از ورزشکار

در میان لباس های ورزشی، برخی خیال شما را از موضوعاتی راحت میکنند. مثلا برخی لباس ها دارای ویژگی هایی مانند جیب های نگهدار گوشی هستند که شما در ورزش های هوازی میتوانید از آنها استفاده کنید. در فصول سرد برخی لباس هایی که پوشش ضدآب دارند که در باران و هوای سرد از آنها مراقبت کند.

ترکیب رنگ

در انتخاب لباس ورزشی، رنگ آن بسته به سلیقه افراد متفاوت اند اما به این توجه داشته باشید که رنگ های نشاط بخش انرژی شما را  هنگام ورزش دوچندان میکنند. البته یکسری رنگ ها برای خانم ها و آقایان متداول و شیک تر محسوب میشود. مثلا رنگ های هولویی، زرد، آبی و.. برای بانوان و طوسی، مشکی، خاکستری و این طیف ها برای آقایان رنگ های جذاب تری محسوب میشوند.

 

ست ورزشی جذاب متناسب با فرم بدن

در انتخاب لباس ورزشی، بحثی بسیار جذاب وجود دارد که واقعا حیف است به آن در این مقاله نپردازیم. فرم بدن و ست ورزشی متناسب با آن، به لطف خطای دید باعث چاق یا لاغرتر و شاید هم جذاب تر دیده شدن شما می شود. با یکدیگر انواع آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اندام سیبی شکل

اندام سیبی، به شکلی هستند که بالا تنه درشت تری نسبت به دیگران دارند. در این نوع اندام ها پوشیدن یقه های هفت، مربعی و یقه های عمیق باعث کشیده تر نشان دادن فرد می شوند.

اندام ساعت شنی

این نوع اندام با شانه های عریض و کمری باریک و پایین تنه درشتی هستند. یقه لباس آنها میتواند هفت باشد و از لباس هایی با  آستین های سه ربع استفاده کنند.

اندام مستطیلی

در اندام مستطیلی به هم اندازه بودن بخش های بدن معرف است. بهتر است در این اندام فرد از لباس هایی استفاده میکند که در قسمت کمر آن تنگ تر باشد.

 اندام گلابی شکل 

این نوع اندام به گونه ای است که پایین تنه بزرگ تری نسبت به بالاتنه دارد. شلوار های گشادتر و آزادتر باعث جذابیت بیشتر شان می شود.

 

سوالات متداول

1.بهترین جنس مناسب ست ورزشی کدام است؟

پلی استر، لاکرا و اسپاندکس از جنس های مناسب برای ست  های ورزشی هستند

  1. آیتم های پر کاربرد در ست ورزشی کدام اند؟

مچ بند و لوازم جانبی، شلوار ورزشی، گرمکن ورزشی،  جوراب ورزشی

3.جنس های متداول در لباس های ورزشی کدام است؟

پنبه ای ، نخ ،نایلون، اسپندکس، پلی استر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *