اطلاعات ورزشی

عوارض استرویید و مکمل ها و دارو های بدنسازی برای بدن

دارو ها ، استرویید و مکمل هایی که برخی از ورزشکاران مخصوصا در رشته ی بدنسازی برای رشد عضلات خود استفاده می کنند دارای عوارضی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

عوارض دارو های بدنسازی

از جمله عوارض استرویید ها و مکمل ها عبارت است از:

  1. ایجاد آکنه
  2. کاهش رشد طولی استخوانها
  3. ناتوانی جنسی
  4. عقیم شدن درمردان
  5. ریزش مو
  6. نازایی در زنان

اما اینها تنها عوارض مختصری بوده که ما در بالا ذکر کرده ایم.

با نگاهی اجمالی به ورزش بدنسازی می توان تشخیص داد که این ورزش با هدف پرورش عضلات و کاهش بافت چربی های بدن بسیار مفید خواهد بود در بحث سلامت.

اما این کار باید به تدریج و مرور زمان و تغذیه ی سالم به نتیجه برسد.ولی متاسفانه برخی از ورزشکاران برای رسیدن سریع تر و رقابتی هدف ورزشیشان اقدام به مصرف این داروها می کنند.

متاسفانه عجله برای رسیدن به این هدف باعث می شود که این عزیزان سلامت خود را در خطر اندازند که عواقب بسیار بدی را برای آنها در پی خواهد داشت.

از جمله داروهای هورمونی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هورمون رشد یا همان تستسترون
  2. انسولین
  3. داروهای گشاد کننده مجاری تنفسی
  4. داروهای محرک
  5. دارو های کاهنده فشار خون
  6. کورتون
  7. آی جی اف IGF
  8. سوما
  9. و….

این داروها براساس تنوعی که دارند، تاثیرات منفی مختلفی بر سیستم غدد بدن بر جای می گذارند و به شدت بر غدد جنسی تاثیر منفی دارند. برخی از این داروها می توانند کاهش عملکرد و اندازه غدد جنسی، عقیم شدن و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند، گذشته از این موارد هورمون های رایج در بدنسازی حتی آثار منفی بر کبد و کلیه ها هم می گذارند.

باید این واقعیت را گفت که ورزش نکردن به مراتب خطر کمتری از ورزش کردن با مصرف استرویید و مکمل های سرشار از ناخالصی دارد.

استرویید

هورمون های استروییدی

استروییدها در بدن دو نقش مهم بازی می‌کنند اول انابولیک دوم اندروژنیک. انابولیک اثراتی است که باعث رشد توده عضلانی در بدن می‌شوند و اندروژنیک اثرات تغییرات هورمون‌های جنسی است.

از آنجایی که رشد توده عضلانی (انابولیک) توسط تستستورون طبیعی در بدن انجام می‌گیرد از این رو تقریباً ۹۰٪ استرووییدها در بدن با این هورمون کار دارند؛ ولی استفاده از استروییدها هر دو اثر را روی بدن به جا می‌گذارد.

به همین دلیل تمام استروییدها به علاوه اثرات انابولیکی قوی دارای عوارض اندروژنیکی هستند. چون مقدار هورمون مردانه را در بدن بالا می‌برند که این امرباعث اختلال در سیستم هورمونی بدن می‌شود. به خصوص در زنها عوارض استفاده از استرییدها چند برابر مردان است.

حال در کنار همه ی اینها برخی سودجویان و بعضی مربی نماها که فقط به فکر دریافت پول هستند کالای تقلبی را به جای کالای اصل به جوانانی که هیچ اطلاعاتی در مورد این دارو ها ندارند میفروشند.

حال شما تصور کنید که وقتی استرویید یا مکمل اصل دارای این عوارض است کالای تقلبی یا همان چینی چه آسیبی می تواند به بدن این ورزشکاران برساند.

فقط می توان گفت فاجعه است فاجعه…..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *