لوازم ورزشی

شیکر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در دنیای امروز ، اهمیت ورزش برای بسیاری از افراد عیان تر شده است. از آنجایی که به هنگام ورزش فرد، تمرینات و تحرکات زیادی دارد بایستی مواد معدنی و مکمل هایی را مصرف کند که نیاز های بدن خود را تامین کند. یکی از وسایلی که ترکیب کردن مواد مفید برای ورزشکار را ترکیب میکند، (شیکر shaker) نام دارد. در این نوشتار، از ایستگاه ورزش به موضوع شیکر چیست و و کاربرد های آن می پردازیم تا استفاده آن را به درستی درک کنیم.

شیکر چیست؟

شیکر، از لوازم رایجی است که یک ورزشکار به همراه دارد. استفاده از شیکر به صورت کلی، به این شکل است که آب و موادی همچون پروتئین و مواد مغذی، مکمل هاو دیتاکس و.. را در آن می ریزند.

اگر از نزدیک یک شیکر را ندیده باشید ،شاید شما تفاوتی میان شیکر و یک بطری آب قائل نشوید. اما شیکر ها جزئیاتی در خود دارند که آنها را برای این کاربردشان متمایز کرده که در ادامه انواع آنها را بایکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع شیکر براساس جنس و کاربرد

جنس شیکر، در نوع مکمل یا مایعی که در ان میریزیم ممکن است تاثیر گذار باشد. از این نظر انواع جنس و کاربرد های شیکر ها به صورت زیر است:

قمقمه های فلزی

آلومینیوم، جنس عمده شیکر های فلزی است.توجه داشته باشید که این نوع شیکر ها اگر در هوای گرم قرار بگیرند، سریعتر مواد داخل خود را گرم میکنند. ممکن است بوی مواد ریخته شده در آن بماند. البته از مزایای یک شیکر فلزی آن است که وزن به نسبت سبک تری نسبت به شیکر های پلاستیکی خواهند داشت.  استفاده از هرجنس از شیکر بستگی به سلیقه و کاربرد شما دارد.

قمقمه های شیشه ای

برخی از افرادی که دغدغه ضرر داشتن بطری های پلاستیکی را دارند، میتوانند از بطری های شیشه ای استفاده کنند. شیکر های شیشه ای، خوراک ترکیباتی همچون دیتاکس است که محتویات در آن پیدا هستند و حس خوبی را به ورزشکار میدهند.

قمقمه های کتابی

این نوع شیکر ها در بازار هم ،در جنس فلزی و هم پلاستیکی وجود دارند. این قمقمه ها عموما درجه بندی براساس لیتر دارند و افراد میتوانند میزان نوشیدنی خود را در آن بسنجند.

قمقمه های پلاستیکی

شیکر ها از نوع پلاستیک، شامل موادی همچون پلی اتن و یا پلی استر هستند. این شیکر ها دوام زیادی نسبت به دیگر نوع ها دارند.اما احتمال چکه کردن آنها به دلیل ترک خوردن زیاد است. از طرفی مشکلات شیکر های پلاستیکی بدین صورت است که اگر در آن مایعی گرم بریزیم، خاصیت سرطان زایی ممکن است داشته باشد و یا در مزه نوشیدنی تاثیر بگذارد.

شیکر های پروتئین

این شیکر ها نسبت به دیگر شیکر ها ، مقداری پیشرفته تر هستند. درون این شیکر ها بخش هایی مانند توری،، فنر و واشر های سیسلیکونی برای حل کردن مواد پروتئینی قرار دارد.

شیکر ورزشی برقی

این نوع شیکر ها انگار کوچک شده مخلوط کن هستند.در دو نوع برقی و شارژی وجود دارد. تیغه درون آن و موتور زیر آن باعث مخلوط کردن میوه ها برای اسموتی نیز استفاده می شود.

یک تیکه، سه تیکه و دو تیکه

از نظر بخش شیکر به سه بخش میتواند تقسیم شود. ریختن دو مواد متفاوت یا مکمل های جدا از کاربرد های این نوع از انواع شیکر است. در شیکر های دو تیکه عموما بخشی برای قرار دادن قرص در شیکر وجود دارد.

کاربردهای شیکر ورزشی

شیکر ها براساس مکانیزمی که درون شان وجود دارد باعث می شود، هر نوع موادی که در آن بریزیم به مخلوطی میکس شده به ما تحویل می دهد. این خاصیت به دلیل وجود تیغه ها یا میکسر های توپی داخل آن است.

تولید اسموتی، دیتاکس، مکمل ها، ابمیوه ها و….. از کاربرد های شیکر ورزشی است. تا اینجا متوجه شدیم که شیکر چیست و چه کاربرد هایی دارد حال به ویژگی های شیکر خوب میپردازیم تا خریدی درست داشته باشیم.

ویژگی های شیکر خوب

برخوردار بودن از بدنه ای باکیفیت برای نگهداری طولانی مدت نوشیدنی

ساخته شده متناسب با نیاز ورزشکار (داشتن بند برای  دست گرفتن شیکر)

داشتن محفظه ای جدا برای آب و پودر ورزشکار

داشتن محفظه قرص

برخوردار بودن از یک همزن فلزی یا تیغه مخصوص

ضد نشت بودن شیکر

متناسب برای نگداری در کوله پشتی

شست و شو و نگهداری آسان

توجه داشته باشید که این موارد برحسب نوع و جنس شیکر شما متفاوت خواهد بود.

راهنمای خرید شیکر ورزشی باکیفیت

1.اگر قصد خرید شیکر های پلاستیکی را دارید سعی کنید نوعی از آن را بگیرید که جنس پلاستیک فشرده نداشته باشد.

2.برخی از شیکر ها برحسب درجه حجم مواد را به ما نمایش می دهند از این طریق میتوانیم میزان حجم مواد مورد نیاز برای تمرین خود را بسنجیم و استفاده کنیم.

  1. ضد نشت بودن شیکر، هنگام تکان دادن آن و قرار دادن در کیف بایستی در برابر نشتی مقاوم باشد.هنگام خرید شیکر سعی کنید از شیکر های آب بندی شده استفاده کنید.

4.شیکر هایی که محصولات جانبی  دارند مانند دسته توپه ترکیب کننده ، مخزن قرص و …باعث راحتی بیشتر ورزشکار می شود.

  1. شیکر ها در انواع بسیار مختلفی وجود دارند که جزئیات شان با یکدیگر متفاوت است.

اکنون با دانستن اینکه شیکر چیست و چه کاربرد هایی دارد میتوانید تفاوت قیمت شیکر ها با یکدیگر را درک کنید و تشخیص دهید.

کیفیت ساخت، جنس، شرکت سازنده آن، نوع چند تکه بودن،حجم ان در قیمت آن تاثیر گذار است.

شیکر ها وسیله ای بسیار کاربردی بدون نیاز به مخلوط کن و میکسر های بزرگ است. این وسیله باعث می شود که مکمل های شما به خوبی ترکیب شود و بهترین بهره را ببرید. سادگی و قابل حمل بودن آن بسیار حائز اهمیت است.

در این نوشتار به شیکر و کاربرد های آن پرداختیم شما نیز میتوانید در ادامه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1.کاربرد شیکر چیست؟

شیکر ها براساس مکانیزمی که درون شان وجود دارد باعث می شود هر نوع موادی که در آن بریزیم به مخلوطی میکس شده به ما تحویل می دهد. این خاصیت به دلیل وجود تیغه ها یا میکسر های توپی داخل آن است.

تولید اسموتی، دیتاکس، مکمل ها، ابمیوه ها و….. از کاربرد های شیکر ورزشی است. تا اینجا متوجه شدیم که شیکر چیست و چه کاربرد هایی دارد حال به ویژگی های شیکر خوب میپردازیم تا خریدی درست داشته باشیم.

2.ویژگی های یک شیکر خوب چیست؟

برخوردار بودن از بدنه ای باکیفیت برای نگهداری طولانی مدت نوشیدنی ، ساخته شده متناسب با نیاز ورزشکار (داشتن بند برای  دست گرفتن شیکر)، داشتن محفظه ای جدا برای آب و پودر ورزشکار،  داشتن محفظه قرص برخوردار بودن از یک همزن فلزی یا تیغه مخصوص،ضد نشت بودن شیکر متناسب برای نگداری در کوله پشتی. شست و شو و نگهداری آسان

3.انواع شیکر بر اساس جنس کدام است؟

شیکر های پروتئینی، قمقمه های پلاستیکی،قمقمه های شیشه ای،قمقمه های کتابی،قمقمه های فلزی ،شیکر ورزشی برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *