لوازم ورزشی

انواع کفش ورزشی بر اساس کاربرد و نوع استفاده

انواع کفش های ورزشی

 

مطالعات نشان میدهد، فشار وارده بر روی پا هنگام ورزش کردن، سه تا پنج برابر وزن اصلی فرد است.پوشیدن کفش ورزشی مناسب، باعث بهبود عملکرد ورزشکار و پیشگیری از صدمات احتمالی است. امروزه هنگام خرید کفش میبینیم که انواع کفش ورزشی بر اساس کاربرد و نوع استفاده شان دسته بندی می شوند. در این مقاله نوشتار جامعی راجب تفاوت بارز کفش های ورزشی در حوزه های مختلف را بررسی میکنیم و نکاتی را برای خریدی رضایتمندانه خدمت شما مخاطبین عزیز ارائه میکنیم..

ویژگی کفش های ورزشی خوب

کفش های ورزشی، امروزه متناسب با فعالیت ها متنوع ورزشی طراحی و المان های متمایزی دارند. خوب بودن کفش ورزشی لزوما در برند بودن و قیمت بالای آن نیست. برای خرید کفش ورزشی خوب ابتدا تعیین میکنیم که آن کفش را برای چه هدف ورزشی می خواهیم و پس از آن معیار های خوب بودن آن را بررسی میکنیم. اینجا برخی از معیار هایی که در تمامی کفش های ورزشی بایستی رعایت شوند را آورده ایم:

بند های قابل تنظیم

کفش هایی که بندهای قابل تنظیم دارند باعث محکم بودن پا در کفش می شود و فرد چابک تر میتواند ورزش کند. اگر تابه حال کفشی بدون بند پوشیده باشید، دیده اید که ناخودآگاه پا تمایل به لیز خوردن در کفش را دارد. گاها قابل تنظیم نبودن کفش ها ،باعث پیخ خوردگی پای ورزشکار در ورزش هایی که راه رفتن دارد،(رانینگ کوهنوردی فوتسال و..) می شود. البته انواع کفش های کوهنوردی بر اساس کاربرد و نوع استفاده شان تعیین کننده ظاهر کفش هستند. با این حال سعی کنید هنگام خرید کفش ورزشی تان این مورد را مد نظرداشته باشید.

 جادار بودن کفش ورزشی(تنگ نبودن کفش!)

در ورزش های چابکی حرکت کردن و راحت بودن پا در کفش، جز مهم ترین عامل های رضایتمندی در آن ورزش است. هنگام حرکت پای انسان نیاز به فضایی برای حرکت در عمق و چپ و راست نیاز دارد. کفش خوب ورزشی، بایستی قالبی استاندارد داشته باشد تا پای ورزشکار در آن به اصطلاح تنفس کند و راحت باشد.

سبک بودن کفش

همانطور که در ابتدا خواندیم مطالعات نشان میدهد فشار وارده بر روی پا هنگام ورزش کردن سه تا پنج برابر وزن اصلی فرد است. سبک بودن و نداشتن وزن اضافه در کفش، مولفه ای بسیاار مهم است. لژ، نوع پارچه و مواد به کار رفته در کفش وزن آن را تعیین میکنند.  انواع کفش ورزشی بر اساس کاربرد و نوع استفاده شما رویه و زیره های متفاوتی دارند. مثلا در کفش های پیاده روی عموما از رویه های پارچه برای سبکی آن استفاده میکنند.

حمایت از پا: کار اصلی یک کفش ورزشی آن است که از پای ورزشکار حمایت کند. در قسمت های مچ پا در انواع کفش های ورزشی بر اساس کاربرد و نوع استفاده شان به شکلی ساخته می شود که از پیچ خوردگی جلوگیری شود.

دوام

طول عمر کفش و با دوام بودن کفش ورزشی خوب از دغدغه هایی است که ورزشکاران همیشه آن را دارند. کفی هایی با جنس چرم و پلاستیک از دوام خوبی برخوردار هستند. البته نگهداری خوب و صحیح از کفش نیز تاثیر به سزایی در دوام آن خواهد داشت.

انعطاف پذیری کفش

فردی که در حوزه ورزش فعالیت میکند، فرقی نمی کند در چه شاخه ای از آن نیازمند به چابکی پا در حرکت است. کفش های خشک و سفت بدون انعطاف پذیر،ی قاعدتا برای محیط های اداری و رسمی استفاده میشوند. انعطاف پذیری کفش را با در دست گرفتن آن و خم و راست کردن میتوان متوجه شد که انعطاف پذیری لازم را برای ورزش مورد نظر ما دارد یا خیر.

انواع کفش ورزشی بر اساس کاربرد

پیاده روی:

در پیاده روی مچ پا و کف پا حائز اهمیت برای انتخاب کفش هستند. انتخاب اشتباه برای کفش پیاده روی حتی باعث آسیب زدن به کمر نیز می شود. کفش های پیاده روی بایستی در قسمت نوک پا نیز آزادی داشته باشد. کفش های خوب در شاخه های ورزشی آن هایی هستند که ضربات وارده به آن قسمت را  دفع کنند..

دویدن (رانینگ):

برای حرکت رو به جلو دارد. فشار اصلی در کف کفش  و بر روی انگشت ها و پاشنه است کفش های راننیگ، ساختاری

اگر قصد دویدن دارید سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که کمترین آسیب را به ساق پا و تاندون های پا داشته باشد.

تنیس

در تنیس، زمین بازی در نوع کفی آن تاثیر گذار است. اگر زمین بازی نرم و خاکی است میتوانید از کفش هایی با کفی های نرم استفاده کنید. زمین های آسفالت کفی های سخت استفاده میکنند. حرکت فرز و سریع در تنیس بسیار معروف است وکفش مناسب آن پاشنه پای مقاومی دارد. ..

ورزش های ترکیبی

ژیمناستیک، ایروبیک، وزنه برداری و …. ورزش هایی هستند که ترکیبی هستند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستی  که این ورزش ها جز بخشی از کار های روزانه شماست میتوانید کفشی را انتخاب کنید که کفی و پاشنه مناسب داشته باشد که هم فشار ورزش های ترکیبی تان را دفع کند و هم بتوانید با آن پیاده روی های روزانه را انجام دهید.

 

تریل رانینگ(دویدن در طبیعت)

کفش های ورزشی بر اساس کاربرد و نوع استفاده شان، باعث تفکیک در بخش های زیره و رویه کفش هستند. در تریل رانینگ زیره های مقاوم به آب  و رطوبت از معیار های مهم کفش هستند. طبیعت ممکن است با کوه، تپه، گل و لای، سنگ و.. مواجه شوند. مهم است که در این نوع کفش ورزشی، کفشی را انتخاب کنید که رویه و زیره مقاوم و ضد آب داشته باشد.

فوتبال

اگر تا به حال بازی های فوتبال را دیده باشید ،هنگام گل زدن فوتبالیت آن چنان پر قدرت توپ را شوت میکند که شما فکر میکنید ضربه زیادی به پای خود وارد کرده است! کفش های فوتبال به شکلی ساخته میشوند که در پنجه آنها در برابر ضربات مقاوم است. همچنین استوک های زیر آن باعث لیز نخورد در چمن و ایجاد اصطکاک می شود.

کوهنوردی

کفش کوهنوردی از آن دسته کفش هایی است که حساسیت زیادی در  انتخاب آن باید به خرج داد. زیرا کوهنوردی مسیری طولانی با محیط های متفاوت را در پی دارد. کفش های کوهنوردی بسته به دو مولفه، فصل صعود و محیط آن تعیین می شوند. مثلا کفش های کوهنوردی مناسب فصول برف و بارانی بدین صورت است که رویه ضد آب عموما از جنس گورتکس استفاده می کنند.اگر مشتاق به یادگیری ویژگی های کوهنوردی هستید میتوانید مقاله رو به رو رت دنبال کنید.

دوچرخه سواری

خریدن کفش برای دوچرخه سواری به صورت حرفه ای، باید به طوری انجام شود که کفی بسیار سفتی داشته باشد. به طوری که دوچرخه سوار بیشترین فشار را بر روی پدال بیاورد و رکاب بیشتری بزند.

نکات طلایی در خرید کفش ورزشی مناسب

پس از پیدا کردن مدل مناسب خود در کفش ورزشی حال وقت آن است که نکاتی را در خرید کفش مناسب بدانیم:

مدل پای شما چیست؟!

بعضی از پاها دارای عارضه کف پای صاف هستند و برخی نیز گودی زیادی در کف پای خود دارند.دانستن اینکه پای شما چه قالب فرمی دارد و چه ویژگی هایی را شامل می شود باعث می شود نتیجه خوبی از خرید کفش ورزشی تان خواهید داشت.

بهترین زمان خرید کفش:

همیشه در خرید کفش توصیه می شود که بعد از ظهر ها برای خرید کفش اقدام کنید که اصطلاحا پا ورم صبح را نداشته باشد.همچنین قبل از آن پیاده روی نکرده باشید. بهتر است برای خرید  جوراب پوشیده باشید تا در مسئله مهم سایز کفش سربلند بیرون بیایید

تاریخ ساخت کفش در کیفیت آن موثر است

به یاد داشته باشید که برای خرید کفش های ورزشی آن هم به صورت حرفه ای به تاریخ تولید کفش دقت کنید. چرا که مواد تشکیل دهنده زیره های کفش، طول عمری برای خود دارند و اطمینان حاصل کنید که در طی مدت طولانی آنها خاصیت خود را از دست نداده باشند.

شرایط ورزشی را هنگام خرید تجربه کنید.

انواع کفش های ورزشی بر اساس کاربرد و نوع استفاده آنها در هنگام خرید بایستی سنجید و اگر به صورت حضوری خرید میکنید حتما با کفش در فروشگاه راه بروید تا از راحت بودن پا در آن اطمینان حاصل کنید. به صحبت هایی از جمله جا باز کردن در صورتی که واقعا کفش برایتان تنگ است اکتفا نکنید.

فاصله حدودا  یک سانتی متری پا با جلوی کفش

به هنگام خرید کفش ، پایتان را به سمت جلو برانید.تا اندازه یک انگشت در پشت پا جای خالی داشته باشد. این کار باعث می شود کفش کوتاه انتخاب نکنید که پشت پایتان را بزند.

سوالات متداول

1.ویژگی کفش ورزشی خوب چیست؟

بند قابل تنظیم جادار بودن کفش سبک بودن کفش انعطاف پذیری دوام بالا

  1. اهمیت پوشیدن کفش ورزشی هنگام فغالیت؟

مطالعات نشان میدهد فشار وارده بر روی پا هنگام ورزش کردن سه تا پنج برابر وزن اصلی فرد است.پوشیدن کفش ورزشی مناسب باعث بهبود عملکرد ورزشکار و پیشگیری از صدمات احتمالی است.

کفش کوهنوردی چه ویژگی هایی دارد؟3.

کفش کوهنوردی از آن دسته کفش هایی است که حساسیت زیادی در   انتخاب آن باید به خرج داد. زیرا کوهنوردی مسیری طولانی با محیط های متفاوت را در پی دارد. کفش های کوهنوردی بسته به دو مولفه فصل صعود و محیط آن تعیین می شوند. مثلا کفش های کوهنوردی مناسب فصول برف و بارانی بدین صورت است که رویه ضد آب عموما از جنس گورتکس استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *