لوازم ورزشی

بهترین کاپشن های کوهنوردی

کاپشن های کوهنوردی

 

کوهنوردی در فصول سرد، یکی از لذت های وصف نشدنی است که فقط کسانی که تجربه کردند، آن را درک می کنند. همانطور که در مقاله لوازم کوهنوردی به آن اشاره کردیم؛ داشتن لوازم کوهنوردی مناسب، لذت نورد را برای کوهنورد دوچندان میکند. کاپشن کوهنوردی در فصول سرد سال برای کوهنورد در ارتفاعات، یک وسیله بسیار ضروری است. به طور کلی، اصلی ترین ویژگی کاپشن های کوهنوردی، لایه بیرونی آن است که در برابر عوامل محیطی مانند باد و بارش از کوهنورد مراقبت کند. یک کاپشن کوهنوردی بایستی دارای ویژگی ضدآب و ضدباد بودن باشد.همچنین، دارای لایه تنفس باشد که بتواند رطوبت حاصل از تحرک را بیرون کند و باعث عرق کردن لباس و خیس بودن آن در انتها نشود.

برای شناختنِ بهترین کاپشن های کوهنوردی، با ایستگاه ورزش همراه باشید.

تفاوت بین کاپشن کوهنوردی و کاپشن عادی

استفاده یک کاپشن معمولی برای فرد در سطح شهر، در شرایط های برف و بارانی است. اما کاپشنی که فرد کوهنورد در ارتفاعات میپوشد، دستخوش باد و باران سنگین و تحرک فراوان کوهنورد است. اصلی ترین ویژگیِ بهترین کاپشن های کوهنوردی؛ لایه بیرونی آن است که در برابر عوامل محیطی مانند باد و بارش از کوهنورد مراقبت کند. یک کاپشن کوهنوردی بایستی دارای ویژگی ضدآب و ضدباد بودن باشد.همچنین بایستی دارای لایه تنفس باشد که بتواند رطوبت حاصل از تحرک را بیرون کند و باعث عرق کردن لباس و خیس بودن آن در انتها نشود.

در وسیله های کوهنوردی، پارچه گورتکس، خاصیت ضد آب بودن به آنها میدهند. یکی از مولفه های کاپشن ضدآب، استفاده از پارچه های مرغوب با تکنولوژی ضد آب مانند گورتکس است.

کفش کوه اسیا
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
محصول دلخواه خود را در لیست علاقه­ مندی ­ها ببینید

کفش آسیا مدل آرگامون کد 2409

2,350,000 تومان
قیمتهای بی نظیر ایستگاه ورزش را مقایسه کنید
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
محصول دلخواه خود را در لیست علاقه­ مندی ­ها ببینید
اسکارپا
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
محصول دلخواه خود را در لیست علاقه­ مندی ­ها ببینید

کفش کوهنوردی آسیا مدل اسکارپا کد 210

1,760,000 تومان
3 روز ضمانت بازگشت وجه در ایستگاخ ورزش
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
افزوده شده به لیست علاقه ­مندی ها
محصول دلخواه خود را در لیست علاقه­ مندی ­ها ببینید

انواع کاپشن های کوهنوردی

بر اساس لایه بیرونی، کاپشن های کوهنوردی به چهاردسته تقسیم می شوند:

  • سافت شل
  • کاپشن عایق متوسط
  • هارد شل
  • کت پر سنگین یا پارکا

کاپشن های سافت شل(SOFT SHELL):

این نوع کاپشن معمولا در لایه دوم لباس پوشیده می شوند. سافت شل ها به دلیل لایه تنفس خوب شان، عرق بدن را می توانند خارج کنند و از طرفی در برابر باد و باران از کوهنورد مراقبت کنند. توجه داشته باشید که فصل صعود ، آب و هوا و بودجه خرید در نوع کاپشن کوهنوردی شما تاثیر گذار است. مراقب باشید که در فصل زمستان به کاپشن های سافت شل اکتفا نکنید.

 

 کاپشن عایق متوسط:

در حقیقت، این یک عایق لایه میانی محسوب می شود که از الیاف و یا پر ساخته می شود. مجدد میگویم که فصل صعود در انتخاب لایه های لباستان و استراتژی پوشش کوهنوردی تاثیر به سزایی دارد. عایق متوسط پر شده با پر گرمتر از الیاف هستند اما در هواهای بارانی و مرطوب عملکردی ندارد.میتوان آنها را در هوا های بادی پاییز پوشید.

اگر عایق را برای فصل زمستان بخواهید، عایقی استفاده کنید که از الیاف مصنوعی ساخته شده باشد.

سعی کنید بهترین سیستم لایه بندی لباس را بر اساس دو مولفه؛ آب و هوای صعود و میزان ارتفاع بچینید.

 

هارد شل (Hard shell):

مکانیزم جالب کاپشن های هارد شل ، بدین صورت است که لایه بیرونی ضد آب و ضد باد دارد. قابلیت تنفس و خارج کردن رطوبت شان بسیار بالا است. قاعدتا نسبت به سافت شل و عایق های متوسط قیمت بیشتری دارند.

پارچه های ضد آب مانند گورتکس، باعث ضد آب و باد شدن شان می شوند. در عین حال این نوع پارچه ها خاصیت تنفس نیز دارند. هنگام خرید هاردشل این موارد را از خاطر نبرید.

 

کت پر سنگین یا پارکا(parka):

این نوع کاپشن ها، ورژن حجیم سنگین و گرم تر از عایق متوسط هستند. این کاپشن ها برای کوهنوردی های چندروزه در ارتفاعات بالای 6000 متر است. اکثرا کاپشن های پَر سنگین از توان پُر کردن(Fill power) 800  یا بالاتر برخوردار هستند.

 

بهترین کاپشن های کوهنوردی

برای انتخاب وسایل کوهنوردی برند هایی همچون؛ نورث فیس، کلمبیا، هامتو  وآمور از برند های پیشرو از بهترین کاپشن های کوهنوردی هستند.

نکات طلایی خرید کاپشن کوهنوردی

برای خرید بهترین کاپشن های کوهنوردی، رعایت کردن این نکات در تشخیص اصل از تقلبی کمک زیادی به شما میکنند:

  1. حجم پر و میزان فشردگی : در کاپشن هایی که از پَر استفاده شده است وزن حجمی پَر در یک محصول مشخص می‌کند که تا چه اندازه کاپشن  نرم یا سفت میتواند باشد. توجه کنید که چگالی آن مشخص میکند که تا چه مقدار پر را فشرده کردند. هرچقدر کاپشن سنگین تر باشد، نمایانگر این است که قابلیت فشرده بودن آن کمتر است.  از لحاظ وزن، کاپشن باید ان طور باشد که در کوله پشتی کوهنورد جا شود و آسیبی نیز به آن نرسد.
  2. سایز مناسب: توجه، به اندازه کاپشن برای شما باعث می شود که در هوای سرد پاره نشود یا به دلیل بزرگ بودن آن باعث رد شدن باد از آن شود. مچ دست، قسمتی است که  هنگام نپوشاندن آن گرمای بدن را از دست می دهد. توجه داشته باشید که کاپشن کوهنوردی تان اندازه مناسبی داشته باشد.

 

  1. کلاه مناسب در کاپشن: برخی کاپشن های کوهنوردی به طوری ساخته شدند که بتوانند از کاپشن جدا شوند. سایز مناسب کلاه باعث میشود که هنگام داشتن کلاه ایمنی، راحت بتوان آن را پوشید و به وقت نداشتن کلاه ایمنی بتوانید آن را روی سر فیکس کنید.

 

  1. داشتن زیپ های تهویه بر روی کاپشن: یکی از ویژگی های خوبی که کاپشن کوهنوردی می تواند داشته باشد زیپ های تهویه آن است. خصوصا در زیر بغل ها که تعریق بیشتر است، کوهنورد میتواند در زمان های استراحت خود بدون درآوردن لایه های لباس، با باز کردن زیپ ها تنفس را در لباس ها جاری کند.

 

  1. زیپ های منسجم در عدم ورود آب: در خرید کاپشن های کوهنوردی عدم توجه به ریز نکات و المان های ساده، میتوانند مشکلاتی بزرگ را پدیدار کنند. در کنار ضد آب بودن پارچه کاپشن ،زیپ های آن نیز بایستی از ورود آب به داخل جلوگیری کنند. برای حل این چالش میتوانید از کاپشن هایی که از زیپ های ضد آب استفاده میکنند خرید کنید یا اینکه کاپشن هایی که در جلوی زیپ آنها از پارچه های ضد آب استفاده شده و با دکمه بسته می شوند.
  2. دارای گواهینامه جهانی :RDS

این گواهی به محصولاتی که در آن از پر استفاده شده است، داده می شوند. نشان دهنده آن است که هنگام جمع آوری پرها، هیچ گونه صدمه ای اعم از؛ کندن پر پرندگان زنده یا مشکل تغذیه در آن ها وجود نداشته است. به عنوان فردی که در دل طبیعت می رود و روحش با طبیعت عجین است، بایستی در این موارد نیز حساسیت به خرج دهید.

سوالات متداول

  1. گواهینامه RDSدرکاپشن های کوهنوردی چیست؟

این گواهی به محصولاتی که در آن از پر استفاده شده است، داده می شوند. نشان دهنده آن است که هنگام جمع آوری پرها، هیچ گونه صدمه ای اعم از؛ کندن پر پرندگان زنده یا مشکل تغذیه در آن ها وجود نداشته است.

  1. نکات مهم در خرید کاپشن کوهنوردی

حجم پر و میزان فشردگی، دارای گواهینامه جهانی   RDS، زیپ های منسجم در عدم ورود آب، داشتن زیپ های تهویه بر روی کاپشن، کلاه مناسب در کاپشن، سایز مناسب

3.بهترین برند های کاپشن کوهنوردی

برای انتخاب وسایل کوهنوردی برند هایی همچون؛ نورث فیس ،کلمبیا، هامتو، آمور از برند های پیش رو از بهترین کاپشن های کوهنوردی هستند.

  1. انواع کاپشن های کوهنوردی چه هستند؟

سافت شل، کاپشن عایق متوسط، هارد شل، کت پر سنگین یا پارکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *