لوازم ورزشی

کفش کوهنوردی را چگونه تمیز کنیم؟

 

مهم ترین وسیله یک کوهنورد، کفشی است که تا بالای دامنه های کوه همراه اوست.

نگهداری از کفش کوهنوردی،  باعث افزایش طول عمر و کار کرد آن است. مسئله ای که همیشه در میان کوهنوردان معمول است، آن است که کفش کوهنوردی را چگونه تمیز کنیم؟ در این نوشتار از مقاله ایستگاه ورزش ، به چگونگی تمیز کردن کفش های کوهنوردی به صورت انحصاری، مربوط به محیط کوهنوردی می پردازیم.

فواید تمیز کردن کفش کوهنوردی

قطعا هنگامی که شما از کوهنوردی باز گشته اید، خسته تر از آن هستید که به تمیز کردن کفشتان بپردازید. اما در نظر داشته باشید که اگر شما میخواهید هزینه ای که برای کفش کوهنوردی تان میکنید تا سال ها برایتان کار کند، این امر از ضروریات است. به وقت گذاشتن برای آن بعد از کوهنوردی می ارزد. در ادامه که مراحل تمیز کردن را بررسی میکنیم، یکی از آنها اسپری کردن مواد ضدآب بر روی کفش است. این مواد خاصیت ضد آب بودن کفش را دوام می بخشد.

تمیز کردن کفش کوهنوردی برحسب نوع کفش

کفش کونوردی در کوهستان

کوهنوردی در دل کوه ها در فصول اول سال اغلب گرد و خاک را بر روی کفش به دنبال دارد. تمیز کردن کفش پس از نورد در کوهستان، زیاد کار سختی نیست.

  1. پیش از هر هیچ ابتدا بندهای کفش را درآورید. بند هارا جدا بشویید. باز کردن کفش ها باعث میشود تا قسمت های زبانه کفش نیز تمیز شوند و به مرور زمان پوسیده نشوند. این مرحله در هرنوع کفشی بایستی انجام شود!
  2. کفش را حدود یک الی دو ساعت در آب ولرم انداخته تا خاک و گرد نفوذ کرده در کفش، بیرون بیایند.
  3. پس از خیس خوردن کفش آن را با مایع پاک کننده، مثلا مایع ظرفشویی به همراه یک فرچه نرم تمیز کنید. پس از تمیز کردن، آن را با آب ولرم شست و شو دهید.
  4. اکنون که گرد و خاک از سطوح کفش و زیره پاک شد، یک دستمال تمیز برداشته و کفش را خشک کنید تا آب اضافه آن گرفته شود.
  5. برای خشک شدن کامل کفش، به هیچ عنوان از روش های آفتاب مستقیم یا قرار دادن در کنار بخاری استفاده نکنید. این کار به بافت رویه آسیب می زند. بهترین روش خشک کردن کفش کوهنوردی ،گذاشتن آن در هوای آزاد بدون نور مستقیم است.

این روند برای مواقعی استفاده می شود که کفش از گل های خشک شده یا خیس شدن در کوه مصون باشد و فقط کفش خاکی شده باشد.

 

کفش کوهنوردی در دشت زار ها

گاها، نوردی که ما بر فراز کوه ها داریم، در دل دشت و طبیعت است که اغلب اینها “کوهپیمایی”

محسوب می شوند. در این محیط ها ، کفش کوهنوردی با گل ولای و چشمه سار ها ممکن است برخورد کند. . سوال کوهنوردان در مواجه کثیف شدن کفش در این محیط، تنها آن است که کفش کوهنوردی را چگونه تمیز کنیم؟ در ادامه به صورت ویژه، تمیز کردن کفش کوهنوردی گلی و خیس را پس از نورد مرحله به مرحله یاد می گیریم.

1.بیرون کشیدن بند های کفش فراموشتان نشود! آنهارا جدا در ظرف آب بیندازید تا گل و لای از آنها جدا شوند.

  1. عکس روش بالا، کفشی که در طبیعت رفته و گلی شده باشد تا برگشت کوهنورد به خانه آن ها خشک شدند. دیگر نیاز به خیس کردن آن نداریم. ابتدا با یک فرچه یا دستمال ضخیم گل های خشک شده آن را جدا میکنیم.
  2. با استفاده از مایع تمیز کننده ، مانند مایع ظرفشویی و کمی آب ولرم شروع به تمیز کردن نقاط کثیف کنید. میتوانید از یک فرچه نرم، برای بهتر تمیز شدن استفاده کنید.
  3. با یک دستمال آب گیر، نم و آب کفش را بگیرید.
  4. برای قوام بخشیدن به خاصیت ضد آب بودن کفش، از فروشگاه های وسایل کوهنوردی، اسپری ضدآب کفش تهیه کنید و به کفش بپاشید. این کار باعث بسته شدن منافذ کفش و مراقبت از آن است. مقدار ریختن مواد ضد آب بر روی کفش، باید به گونه ای باشد که کفش اشباع از آن شود تا کاملا منافذ برای ورود آب بسته شوند.
  5. برای جلوگیری از زنگ زدگی سوراخ های فلزی بند کفش، میتوانید از جلادهنده های کرومی استفاده کنید. به گونه ای که مقداری از جلادهنده را روی فلز روی کفش بزنید و اجازه دهید کمی روی آن بماند. اضافی آن مواد را از روی قسمت فلزی بردارید. این کار به زیبایی و زنگ نزدن سگک ها و فلز های سطح کفش کمک میکند.

کفش کوهنوردی در یخ نوردی ها

در یخ نوردی، اغلب ارمغانی که پس از نورد روی کفش میماند، قسمت های یخ زده و خورد کفش رفته می باشد.

برای خلاص شدن کفش کوهنوردی از یخ هایی که بر سطح نفوذ میکنند و یا شوره های برف،  می توان از محلول آب و نمک استفاده کرد. به مدت 1 ساعت کفش خود را درون این محلول قرار دهید تا یخ روی سطح آن کاملا تمیز شود.

تقریبا مراحل بعدی مانند روش های پیش است.  پس از بیرون آوردن کفش از محلول،  با یک دستمال نم اضافه آن را بگیرید.

اجازه دهید مرحله خشک شدن خود را در محیطی باز طی کند.

 

 خشک کردن کفش کوهنوردی

حال که آموختیم کفش کوهنوردی را چگونه تمیز کنم؛ مهم ترین بخش پس از شست و شوی دقیق آن، خشک کردن کفش است. این مرحله در هرنوع کفش کوهنوردی، یکسان است.

موارد زیر از نکات خیلی مهم در خشک کردن کفش است:

  1. از قرار دادن کفش در معرض نور آفتاب خودداری کنید:

قرار دادن کفش در نور مستقیم آفتاب، باعث رنگ پریدگی کفش و همینطور ترک خوردن آن می شود.

کفش را در محیطی با دمای مناسب در هوای آزاد قرار دهید.

نکته جالبی که  هست، میتوانید در کفش جوش شیرین ریخته که جدا از گرفتن بوی داخل کفش، به خشک شدن سریع آن کمک میکنید. پس از ریختن جوش شیرین درون آن ، کاغذ روزنامه نیز می توانید قرار دهید. تا سریع تر خشک شود .

  1. استفاده از سشوار، بخاری، اجاق گاز یا شومینه برای خشک کردن: هرگز!

جدا از خطرات انجام این کار، کفش کوهنوردی شما به طوری خشک میشود که جنس سختی پیدا می کند و باعث ترک خوردن آن می شود.

  1. اجازه دهید که زمان کامل خشک شدن را طی کند:

حداقل زمان مورد نیاز برای خشک شدن، 24 ساعت است. پس از خشک شدن کامل، میتوانید بند ها را ببندید و کفی های تمیز شده را درون کفش قرار دهید. قرار دادن کفش مرطوب در جایی در بسته، باعث ایجاد قارچ و بیماری خواهد شد. حوصله به خرج دادن برای تمیز کردن کفش باعث طول عمر بیشتر کفش و همینطور ایجاد شوق برای ادامه دادن این ورزش برای شما می شود.

نکات نگهداری کفش کوهنوردی

دانستن ریز نکات اینکه چگونه کفش کوهنوردی را تمیز کنیم، به ما کمک می کند تا یار قله های خود را خیلی دیر تر از دست بدهیم.

1.توجه داشته باشید که حتما بند کفش و کفی های آن را پیش از شست و شو در آورید.

2.برای تمیز کردن و جلوگیری از بوی کفی، آن را با جوش شیرین بشویید.

  1. پس از شست و شو و زدن ضد آب به کفش، بر روی آن نرم کننده بمالید تا از ترک خوردن آن جلوگیری شود.
  2. اگر بر روی کفش تان ماده ای از شیره گیاهان یا آدامس چسبیده است ، می توانید با قرار دادن کفش درون کیسه فریزر و گذاشتن کفش در فریزر آن را جدا کنید. مدت آن حدود 1 الی 2 ساعت باشد. پس از در آوردن از فریزر با یک شی مانند کاردک یا سوهان آن را از سطح کفش جدا کنید.

سوالات متداول

1.پاک کردن آدامس چسبیده به کفش؟

می توانید با قرار دادن کفش درون کیسه فریزر و گذاشتن کفش در فریزر آن را جدا کنید. مدت آن حدود 1 الی 2 ساعت باشد. پس از در آوردن از فریزر با یک شی مانند کاردک یا سوهان آن را از سطح کفش جدا کنید.

  1. 2. روش خشک کردن کفش کوهنوردی؟ فقط از طریق گذاشتن در محیط آزاد این کار را انجام دهیم. قرار دادن کفش در نور مستقیم آفتاب، استفاده از سشوار بخاری، اجاق گاز و … باعث ترک خوردن و از بین رفتن کفش می شود.
  2. 3. چگونه یخ روی کفش کوهنوردی را از بین ببریم؟

برای خلاص شدن کفش کوهنوردی از یخ هایی که بر سطح نفوذ میکنند و یا شوره های برف، می توان از محلول آب و نمک استفاده کرد. به مدت 1 ساعت کفش خود را درون این محلول قرار دهید تا یخ روی سطح آن کاملا تمیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *