لوازم ورزشی

انواع کفش کوهنوردی

 

آیا در انتخاب کفش کوهنوردی مناسب خود، سردرگم شده اید؟  انواع کفش کوهنوردی را نمی دانید؟

تفاوت هایشان را چطور؟ کفش های کوهنوردی بر حسب محیط نورد و فصل کوهنوردی، متمایز می شوند. در این نوشتار از فروشگاه ایستگاه ورزش، به بررسی انواع کفش کوهنوردی و نکاتی که در خرید به شما کمک میکنند میپردازیم.

 تفاوت کفش های کوهنوردی در چیست؟

همانطور که بالاتر گفتیم، محیط نورد و فصل کوهنوردی در نوع کفش تفاوت ایجاد میکند. مثلا کفشی که کوهنورد در یخ نوردی استفاده میکند با کفش کوهستان متفاوت است. این تفاوت ها در کفش، برای سه بخش کفش کوهنوردی است. بخش رویه، زیره و کفی کفش. برای آشنا شدن با این سه بخش، توضیح مختصری خدمتتان ارائه میدهیم.

زیره ، بخش بیرونی کفش است که با سطح زمین در تماس است، از آسیب رسیدن به پای شما محافظت می‌کند و همچنین جنس خوب آن موجب دوام بیشتر کفش می‌شود. انواع زیره های انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر  یکی از متمایز کننده های انواع کفش کوهنوردی اند.

رویه کفش کوهنوردی، قسمتی است که ما آن را میبینیم و بخش اصلی کفش است که با شرایط محیطی روبه رو است. از کارکرد آن میتوان به تاثیر بر وزن کفش، قابلیت تنفس ، گردش هوای پا و مقاومت آن در برابر آب و شرایط مختلف اشاره کرد.

استفاده از کفی برای کفش کوهنوردی باعث پیشگیری از درد کف پا می شود اما  باید در انتخاب کفی مخصوص کوهنوردی دقت بسیاری داشت، چرا که اگر مخصوص کوهنوردی نباشد باعث می‌شود کف پای کوهنورد نتواند با سطح زمین ارتباط لازم را پیدا کند . در نتیجه باعث اختلال در تعادل کوهنورد شود.ماده‌ای همچون لاستیک در تمام کفی‌های کفش های کوهنوردی استفاده می‌شود.

حال با دانستن این بخش ها ، انواع کفش های کوهنوردی را بهتر تشخیص می دهید.

انواع کفش کوهنوردی

مقصد های کوهنوردی ما به سه دسته کوهنوردی ,(Mountaineering) کوهپیمایی (Trekking)   یا مکان های دیگر (یخ نوردی و سنگ نوردی)تقسیم می شوند.

بخش دوم حائز اهمیت کفش کوهنوردی، فصل استفاده ازآن است. کفش علاوه بر ویژگی هایی که برای مقصد تان باید داشته باشد، بایستی در فصول مختلف بتواند از اتفاقات و حوادث پیش بینی نشده از شما محافظت کند.

کوهنوردی (Mountaineering)

کفش کوهنوردی برای نورد کوه و قله را میتوان برای صعود های سنگین و نیمه سنگین تقسیم کرد. پس پیش از خرید کفش با این منظور نوع صعود خود را مشخص کنید. در ادامه یاد میگیریم که این نوع کفش کوهنوردی چه ویژگی هایی دارد؟

کوهنوردی سنگین ،فقط بدان منظور است که شما این کفش را  برای سطوح برف و یخ  استفاده کنید و اگر در مکان‌هایی که برف وجود ندارد، بپوشید پاهایتان تاول خواهد زد.

این نوع کفش ها بسیار قوی و ضد آب طراحی شده است.  رویه کفش با چسب یا دوخت ذوبی به زیره می‌چسبد و تاریخ انقضا دارد .هنگام خرید حتما به تاریخ تولید کفش دقت کنید.البته که این نوع کفش ها قابلیت نصب ابزار ضروری برای عبور مطمئن و ایمن از روی یخ و برف که کرامپون نام دارد را  داراست.

 کوهنوردی نیمه سنگین ، برای سه فصل ابتدای سال و صعود از شیب‌های برفی و یخی متوسط و فعالیت‌های نیمه زمستانی مناسب است. وزن کم در این نوع کفش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که طراحی آن به گونه ای است که کوهنورد به صورت فعال تمام قسمت کف پای خود را جا بردارد و زمین بگذارد.

اگر قصد کوهنوردی چند روزه در زمستان را دارید این کفش برای سطوح یخ زده مناسب نمی‌باشد. زیره  این نوع کفش کوهنوردی علاوه بر مقاوم و ضربه‌گیر بودن جلوگیری از نفوذ آب را داراست و میتوان روی آن کرامپون نیز نصب کرد.

 

کوهپیمایی (Trekking) 

کفش کوهپیمایی برای آب و هوای تقریبا متعادل و صعود کوه هایی بدون برف و یک روزه در سه فصل اول سال طراحی شده است . برای مسیرهای گل‌آلود و سرد مناسب نیستند و سختی فصول سرد را متحمل نمی شوند.

کفش‌های کوهپیمایی باید سبک باشند. طراحی این کفش به گونه ای باید باشد که ساق با ارتفاع ۱۴ تا ۱۹ سانتی‌متر داشته باشد که مچ پا را محکم نگه دارد. رویه‌ این کفش اصولا از جنس پارچه ضد‌آب یا چرمی است که در هوای متعادل تحمل داشته باشد.

کفش مناسب در یخ نوردی و سنگ نوردی

مکان ها میتوانند تعیین کننده طرح، جنس و اجزا یک کفش کوهنوردی باشند. برای مثال ؛ در یک مکانی که تماما یخ بندان است، کرامپون ها جزء جدانشدنی کفش های یخ نوردی خواهند شد.

سنگ نوردی نیز نوعی خاص از کفش کوهنوردی هستند که جنس هایی همچون کتان ، جیر و.. دارند .

کفش هیمالیانوردی

بخش جذاب کفش های کوهنوردی قوی برای صعود در ارتفاعات بالای 7000 متر، این است که کفش به حالت دو پوش و سه پوش در می آیند.دو پوش به معنای این است که به دو حالت کوچک و بزرگ در می آیند. حالت کوچک کفش، چسبی بسته می شود و در حالت بزرگ با بند. برای زمان استراحت و ورود به چادر، از حالت کوچک تر استفاده می شود.

کفش هیمالیانوردی، جز کفش های سه پوش است. همانند کفش دو پوش اما یک گتر روکشی بلندتر دارد که روی کفش را می پوشاند. در بین انواع کفش کوهنوردی، این کفش جز آن دسته از کفش هاست که زیره آن اصلا انعطاف پذیر نیست. روی آن  نیز می توان کرامپون نصب کرد.

نکات خرید کفش کوهنوردی

  1. به هنگام خرید کفش ، پایتان را به سمت جلو برانید.تا اندازه یک انگشت در پشت پا جای خالی داشته باشد. این کار باعث می شود کفش کوتاه انتخاب نکنید که پشت پایتان را بزند.
  2. ویژگی بارز کفش های کوهنوردی ضد ضربه بودن است. میتوانید بعد از پوشیدن کفش، چند ضربه با پا به دیوار بزنید و احساس درد را هنگام ضربه بسنجید.

3.راحتی پایتان را در کفش احساس کنید چرا که شما آن را تا قله ها نیز به همراه دارید.

4..همانطور که در بالا اشاره شد برای خرید کفش جوراب کوهنوردی خود را به همراه داشته باشید تا حداقل 1سایز بزرگتر از پایتان کفش را خریده باشید.چون در کفش کوهنوردی تنها چیزی که نباید به آن امید داشت جا باز کردن آن است.

  1. برای خرید کفش کوهنوردی چه از فروشگاه حضوری چه آنلاین، توجه داشته باشید که آنها واقف و متخصص به آن حوزه باشند تا بهترین تجربه را از خرید کفش کوهنوردی برای شما به ارمغان بیاورند.

ما در ایستگاه ورزش با ارائه  انواع کفش های کوهنوردی با کیفیت های تضمینی، به شما این اطمینان را میدهیم که تا صعود قله ها شما را همراهی کنیم.

سوالات متداول

  1. انواع کفش کوهنوردی کدام است؟

ما به سه دسته کوهنوردی ,(Mountaineering) کوهپیمایی (Trekking)   یا مکان های دیگر (یخ نوردی و سنگ نوردی)تقسیم می شوند.

کفش کوهنوردی شامل سنگین و نیمه سنگین منوط به نورد ها ست.

2.کفش هیمالیا نوردی چیست؟

کفش هیمالیانوردی ،جز کفش های سه پوش است. همانند کفش دو پوش اما یک گتر روکشی بلندتر دارد که روی کفش را می پوشاند. در بین انواع کفش کوهنوردی، این کفش جز آن دسته از کفش هاست که زیره آن اصلا انعطاف پذیر نیست. روی آن  نیز می توان کرامپون نصب کرد.

  1. استفاده از کفی در کفش کوهنوردی ضروری است؟

استفاده از کفی برای کفش کوهنوردی باعث پیشگیری از درد کف پا می شود اما  باید در انتخاب کفی مخصوص کوهنوردی دقت بسیاری داشت، چرا که  اگر مخصوص کوهنوردی نباشد باعث می‌شود کف پای کوهنورد نتواند با سطح زمین ارتباط لازم را پیدا کند . در نتیجه باعث اختلال در تعادل کوهنورد شود.ماده‌ای همچون لاستیک در تمام کفی‌های  کفش های کوهنوردی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *