لوازم ورزشی

انواع سبک های یوگا

سبک های یوگا

 

از گذشته تا کنون، انسان ها همواره به دنبال پویایی و صلح درون بوده اند. در میان تمامی روش ها برای آرامش و پویایی؛ یوگا از آن دست ورزش هایی است که همیشه طرفداران زیادی داشته است. اما مسئله اصلی علاقه مندان این ورزش بالقوه؛پیدا کردن و آشنا شدن با انواع سبک های یوگا در میان انواع متنوع آن است. در واقع شما نیز به دنبال این هستید، سبک یوگایی را پیدا کنید که نیاز جسمی و روحی شخص شما را پاسخگو باشد. از جذابیت های یوگا این است که،  سبک یوگا بر اساس شخصیت شما قابل انتخاب است. مثلا؛ اگر کسی هستید که نظم و دقت جز اصول شماست،” سبک آیینگر” با حرکات هماهنگش مناسب تان است. بدین روش در این مقاله، با شناخت سبک های مختلف یوگا میتوانید سبک یوگای مناسب خود را پیدا کنید و از هماهنگی آهنگین روح و جسم، به هنگام انجام یوگا لذت ببرید.

یوگا چیست؟

در لغت ، یوگا به معنای اتصال یا پیوند است. به قولی یوگا، ایجادکننده اتحادی میان ذهن و روح ماست. همچنین در یوگا، به انعطاف پذیری عظلات ، درمان بیماری های شایع جسمی، تکنیک های تنفس صحیح و مدیتیشن های پر انرژی میپردازد. یوگا قدمتی هزاران ساله دارد. امروزه در جهان به طور میانگین، توسط 37 میلیون انسان انجام می شود.

حال برای شروع تمرین های ذهنی و فیزیکی متناسب با وجود شما، بهتر است پیش از شروع، انواع سبک های یوگا را بشناسید و ببینید برای انجام مداوم کدام یک از آنها، شما سر ذوق می آیید.

صفر تا صد انواع سبک های یوگا

سبک هاتا یوگا:

هاتا در لغت عموم، به معنای توجه بر خود و استفاده از جسم برای بررسی احوالات و رشد است. در این سبک از یوگا، قدرت انعطاف پذیری فرد بیشتر می شود. هاتا یوگا، معروف به یوگای مناسب برای افراد مبتدی است. در کلاس های هاتا یوگا، تمرکز بر حرکات، تمرینات تفسی و مدیتیشن است. اغلب تمرینات هاتا یوگا را با آینگار، آشتانگا و بیکرام از نظر اهمیت به انعطاف پذیری فیزیکی و تسلط بر ذهن یکی میدانند. هاتا یوگا در کشور های غربی نیز طرفداران زیادی دارد.

سبک هاتا یوگا ، برای مبتدیان و کسانی که به دنبال ذهنی آرام و جسمی‌سا لم هستند مناسب است.‌‌

سبک اینتگرال یوگا:

این سبک از یوگا، به سبک آرام هاتا یوگا است.هدف بنیان گذار این سبک، تلفیق جسم و روح بوده است. در کلاس های اینتگرال یوگا، تنفس آگاهی، تکرار جملات مثبت و مراقبه در جریان است.

این سبک یوگا اغلب به شکل گروهی انجام میشود و برای افرادی که علاقه مند به انجام یوگا در محیط دوستان شان شوق بیشتری به دست می آورند، پیشنهاد می شود.

سبک کندالینی یا کریاس یوگا:

هندوها معتقدند که همه انسان‌ها در هنگام تولد با انرژی به نام کندالینی متولد می‌شوند.  این انرژی، در انتهای ستون فقرات هر شخصی قرار گرفته است. بیداری آن سبب  دیدن دیدنی های هستی ،فراتر از هر زمان دیگری ست و موسیقی کهکشان ها را با گوش جان، بشنود. در این سبک از یوگا ،به بیداری این انرژی و تقویت آن میپردازد. در کلاس های یوگای کندالینی به همراه آواز خوانی، انجام تمرین های مرتبط با کندالینی، انرژی های منفی را از خود به صورت آگاهانه بیرون میکنند. یوگای کندالینی برای کسانی که پاکسازی درون و رشد معنوی برایشان اولویت است، پیشنهاد می شود.

سبک آشتانگا یوگا:

در این سبک حرکات به صورت متوالی و پیاپی انجام می شوند. در آشتانگا یوگا، کمی قدرت بدنی مهم است. چرا که حرکات را پشت سرهم انجام میدهند و این در تقویت قوه تمرکز و همچنین استقامت جسمی موثر است. این روش برای کسانی که این دو مولفه برایشان مهم است بسیار مفید است.

سبک وینیاسا یوگا:

این سبک، از آشتانگا یوگا اقتباس گرفته است. در سکون پویا بودن را تجربه میکنید.  این سبک از انواع سبک های یوگا ، آرامش داشتن در عین کار کردن را به شما یاداوری می‌کند .

به فردی که میخواهد پویایی در حالتی آرام را تجربه کند پیشنهاد می شود.

سبک بیکرام یوگا:

حرکات بیکرام یوگا، همانند آشتانگا یوگا به صورت پیوسته است. امااا تفاوت جالبی که این سبک از یوگا با تمام انواع سبک های یوگا دارد این است که در محیطی با دمای 150درجه فارنهایت و مقداری رطوبت انجام میشود . عملا برخی آن را  “یوگای داغ” مینامند. فایده این یوگا آن است که باعث بیرون رفتن سموم بدن می شود و جریان خون را تسهیل میبخشد. این سبک نیز، ایده جالبی برای پاکسازی جسمی تان از سموم است.

سبک آیینگر یا آینگار:

سبکی متفاوت و مورد پسند اغلب کسانی که سالمند یا دارای عارضه ای هستند. این سبک از یوگا به جای حرکات پویا و پیاپی؛  ماندن در یک حرکت به مدتی طولانی دارد. افراد میتوانند برای همترازی بدن، از وسایلی همچون صندلی، بلوک، نیمکت و… استفاده کنند.

صبر، سکون و حتی درمان عارضه هایی در اسکلت بدن؛ از موهبت های این سبک از یوگاست.

سبک جیواموکتی یوگا:

اگر علاقه مند به انجام یوگا در سنگین ترین حالت آن هستید، این سبک برای شماست. تفاوت سبک جیواموکتی با دیگر سبک های یوگا این است که محوریت فکری آن ها،  وگن یا همان گیاه خواری است. با این دیدگاه که بتوانند تمرین و تعهدی به عدم خشونت داشته باشند. موجب افزایش آگاهی و بیداری انرژی درونی میدانند. این سبک همانند سبک وینیاسا ، از موسیقی و آواز در تمرینات تنفسی استفاده میکنند.

سبک آکرو یوگا:

تا به حال به این فکر کرده اید که بتوانید با شریک زندگی تان یا فردی که دوست دار یوگا است، تمرینات را انجام دهید؟سبک آکرو یوگا، که سبکی نشاط بخش به همراه تقویت مهارت های ارتباطی و تعادل است به شما کمک میکند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنید و از این تمرینات ، محیطی سرگرم کننده و تعاملی بسازید. جدا از آن به دلیل حفظ تعادل در این سبک، به تقویت ستون فقرات و عضلات مرکزی کمک میکند.

سبک شیوانادا:

این سبک به پیروی از آموزه های معلم معنوی هندو سوامی است. او این سبک را با حرکت ژست جسد شروع میکند و پس از آن تمرینات تنفسی، سلام های خورشیدی و دوازده وضعیت نشستن متفاوت را انجام میدهند. ایشان این سبک از یوگا را برای تمامی سنین و سلیقه ها پیشنهاد میکند.  سبک شیواندا، پر از شور و نشاط انرژی معنوی می شود.

سبک آنوسارا:

این سبک نگرشش، گشایش قلب بر اساس اعتقاد به خوبی ذات تمام موجودات است. سبک آنوسارا به متحد شدن از طریق قلب و آموزه های نیکی میپردازد.

یوگای ترمیمی:

یوگای ترمیمی، برای درمان استرس و اضطراب ایجاد شد.  وظیفه اصلی یوگای ترمیمیو تنظیم سیستم عصبی افراد است. مخاطبین یوگای ترمیمی، ساعات کلاس شان را با عنوان، خود مراقبتی میگذرانند.کلاس های این سبک از یوگا، حالت درمانگری آرام بخش را دارد. افراد برای هر حرکت دقایقی را در آن حالت میمانند و مانند به خواب رفتن آنها را انجام میدهند.

این سبک برای درمان آشفتگی های ذهنی و تنظیم سیستم عصبی بسیار مفید است.

یوگای قدرتی:

این سبک ریشه در یوگای آشتانگا دارد که به صورت متوالی انجام می دهند.سرعت انجام حرکات در یوگای قدرتی بیشتر است و تقویت عضلات را به همراه دارد. اگر بخواهند یوگای قدرتی را در حالت شدید تر انجام بدهند آن را با یوگای داغ ترکیب می کنند. این سبک از یوگا، برای آن دسته افرادی مناسب است که به تکاپو و توالی در یوگا علاقه مند هستند و علاقه مند به وجود داشتن آموزه های معنوی در یوگا نیستند.

برخی اصلاحات رایج در یوگا

تا اینجای مقاله با سبک های یوگا که در جهان ارائه می شوند آشنا شدیم. توجه داشته باشید که این سبک ها اغلب به همراه یک تمدن و برخواسته از ایده یک فرد، با نگرشی نو است. آگاهی داشتن از سبک ها و اصطلاحات یوگا باعث می شود که علاقه خود را پیدا کرده و به انجام آن نیز مشتاق تر شوید.

آسانا: وضعیت هایی در یوگا که فرد در نهایت آرامش قرار میگیرد. حالت هایی از قرار گیری بدن در یوگا هست. به صورتی قرار میگرند که تعادل، انعطاف و اتحاد جسم و روح را تجربه کنند

مانترا: ذکر یا کلماتی هدفمند هستند که در پی آن شادی و شعف در وجود فرد ایجاد می شود. تمرکز در هنگام گفتن این کلمات را جذب انرژی های مثبت کیهانی می دانند. تکرار مانترا ها به قولی باعث رهایی از تنش ها و بهبود تمرکز بر روی خوبی ها میشود. نمونه ای از مانترا مانند تکرار اینکه : تک تک سلول ها در بدن من زیبا و زنده اند. یا من ثروت را تحسین می کنم..

مت یوگا: زیر انداز  برای انجام حرکت های یوگا است که فرد از روی آن به هنگام تمرکز کردن لیز نخورد. داشتن مت یوگا در برخی از سبک ها مانند، یوگای ترمیمی نیاز است. برای فروش مت یوگا اگر در فروشگاه هست: در فروشگاه ایستگاه ورزش؛ مت یوگا های متنوع  با قیمت های مناسب پیشنهاد می شود.

پرانایاما: پرانایاما جز اصلی بخش های یوگا است. تنفس آگاهی، بخش مهم تمرینات یوگاست. تنفس، شرط حیات برای انسان است. سعدی برای ارزش فراوان آن نیز، فرو رفتن و بازدم آن را دو نعمت معرفی کرده و شکرگزاری اش را واجب! برای توجه و تمرکز؛ رکن اصلی آن چیره شدن و تمرکز بر تنفس است. در تمامی سبک های یوگا این اصل فراموش نمی شود.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم در پیدا کردن سبک مناسبتان مفید بوده باشیم و شما آگاهی لازم را در این حوزه کسب کنید. باور کنید مهم ترین رسالت ما در این دنیا پرداختن به روح و تجلی صفات خداوند در وجودمان است و چه چیزی با ارزش تر از صلح و آرامش درونی که از آموزه های پیشینه دار نشات بگیرد!  یوگا تلفیقی از آرامش و پویایی است. اینک ، باعث خرسندی ماست که شما نیز تجربیات و نظرات خود را درباره یوگا با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین سبک یوگا برای مبتدیان چیست؟.1

هاتا در لغت عموم به معنای توجه بر خود و استفاده از جسم برای بررسی احوالات و رشد است. در این سبک از یوگا قدرت انعطاف پذیری فرد بیشتر می شود. هاتا یوگا معروف به یوگای مناسب برای افراد مبتدی است. در کلاس های هاتا یوگا تمرکز بر حرکات  تمرینات تفسی و مدیتیشن است. اغلب تمرینات هاتا یوگا را با آینگار آشتانگا و بیکرام از نظر اهمیت به انعطاف پذیری فیزیکی و تسلط بر ذهن یکی میدانند. هاتا یوگا در کشور های غربی نیز طرفداران زیادی دارد.

انواع یوگا به چند دسته تقسیم می شوند؟.2

شش شاخه یوگا وجود دارد. هر شاخه نشان دهنده تمرکز و مجموعه ای از ویژگی های متفاوت است. هاتا یوگا، راجا یوگا، کارما یوگا، یوگا باکتی، یوگا جانانا و یوگا تانترا.

  1. محبوب ترین سبک یوگا کدام است.؟

هاتا یوگا محبوب ترین است و در اکثر باشگاه ها آموزش می شود. این سبک از یوگا در بردارنده حرکات تنفس مدیتیشن و معنویات به صورت عمومی است. هاتا گزینه جامعی برای افراد مشتاق به یوگا است.

  1. اصطلاحات یوگا کدام است؟

آسانا: وضعیت هایی در یوگا که فرد در نهایت آرامش قرار میگیرد. حالت هایی از قرار گیری بدن در یوگا هست. به صورتی قرار میگرند که تعادل، انعطاف و اتحاد جسم و روح را تجربه کنند

مانترا: ذکر یا کلماتی هدفمند هستند که در پی آن شادی و شعف در وجود فرد ایجاد می شود. تمرکز در هنگام گفتن این کلمات را جذب انرژی های مثبت کیهانی می دانند. تکرار مانترا ها به قولی باعث رهایی از تنش ها و بهبود تمرکز بر روی خوبی ها میشود. نمونه ای از مانترا مانند تکرار اینکه : تک تک سلول ها در بدن من زیبا و زنده اند. یا من ثروت را تحسین می کنم..

مت یوگا: زیر انداز  برای انجام حرکت های یوگا است که فرد از روی آن به هنگام تمرکز کردن لیز نخورد. داشتن مت یوگا در برخی از سبک ها مانند، یوگای ترمیمی نیاز است.    پرانایاما: پرانایاما جز اصلی بخش های یوگا است. تنفس آگاهی، بخش مهم تمرینات یوگاست. تنفس، شرط حیات برای انسان است. سعدی برای ارزش فراوان آن نیز، فرو رفتن و بازدم آن را دو نعمت معرفی کرده و شکرگزاری اش را واجب! برای توجه و تمرکز؛ رکن اصلی آن چیره شدن و تمرکز بر تنفس است. در تمامی سبک های یوگا این اصل فراموش نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *