لوازم ورزشی

بهترین کفش کوهنوردی چهار فصل خارجی

 

مخاطبین خوش ذوق کوهنورد سایت ایستگاه ورزش،  همیشه در جستجوی اطلاعات و بهترین کیفیت ها در لوازم کوهنوردی شان هستند. از میان لوازم کوهنوردی؛ کفش حیاتی ترین وسیله یک کوهنورد است. آسیب های وارده از طریق کفش کوهنوردی نامناسب، میتواند تا سال ها بر پا و کمر تان درد به جای بگذارد. به همین سبب، خرید کفش مناسب با محیط و فصل کمک میکند تا تجربه خوبی را از این ورزش پر سود، داشته باشید. در انتهای مقاله به بررسی بهترین کفش کوهنوردی چهارفصل خارجی میپردازیم تا بتوانید این کفش را در فصول مختلف سال استفاده کنید. تا انتها با ما همراه باشید.

 تفاوت کفش کوهنوردی مناسب فصول

کفش کوهنوردی، از سه بخش زیره، رویه و کفی تشکیل شده است. متمایز شدن کفش های کوه نوردی، بنا بر دو مولفه؛ مسیر کوهنوردی و فصل سال است. برای مثال، زیره کفش هایی که در فصل زمستان، کوهنوردی یا یخ نوردی انجام می دهند، مجهز به کرامپون است. از طرفی، جنس رویه کفش ها در دو فصل اول سال با دو فصل دوم برحسب آب و هوا متفاوت خواهد بود.

گاها برخی از کوهنوردان که در چهارفصل سال کوهنوردی انجام میدهند، به دنبال بهترین کفش کوهنوردی چهارفصل خارجی یا داخلی میگردند.  برای درک بهتر شما از سه قسمت کفش های کوهنوردی، توضیح مختصری راجب هرکدام میدهیم.

زیره ، بخش بیرونی کفش است که با سطح زمین در تماس است، از آسیب رسیدن به پای شما محافظت می‌کند و همچنین جنس خوب آن موجب دوام بیشتر کفش می‌شود. انواع زیره های انعطاف پذیر و غیر انعطاف پذیر  یکی از متمایز کننده های انواع کفش کوهنوردی اند.

رویه کفش کوهنوردی، قسمتی است که ما آن را میبینیم و بخش اصلی کفش است که با شرایط محیطی روبه رو است. از کارکرد آن میتوان به تاثیر بر وزن کفش، قابلیت تنفس ، گردش هوای پا و مقاومت آن در برابر آب و شرایط مختلف اشاره کرد.

استفاده از کفی برای کفش کوهنوردی باعث پیشگیری از درد کف پا می شود اما  باید در انتخاب کفی مخصوص کوهنوردی دقت بسیاری داشت، چرا که اگر مخصوص کوهنوردی نباشد باعث می‌شود کف پای کوهنورد نتواند با سطح زمین ارتباط لازم را پیدا کند . در نتیجه باعث اختلال در تعادل کوهنورد شود.ماده‌ای همچون لاستیک در تمام کفی‌های کفش های کوهنوردی استفاده می‌شود.

حال با دانستن این بخش ها ، برای خرید کفش کوهنوردی مناسب فصل و محیط مورد نظرتان، با دقت بیشتری انتخابتان را انجام می دهید.

ویژگی بهترین کفش های کوهنوردی

کفش های کوهنوردی به صورت کلی، ویژگی هایی را میتوانند داشته باشند. این ویژگی ها بسته به آب و هوا و محیط کوهنوردی متفاوت اند. ما در این قسمت، ویژگی هایی که بهترین کفش چهارفصل خارجی یا داخلی می تواند داشته باشد را مورد بررسی قرار می دهیم.

1.طراحی مناسب و مخصوص کوهنوردی

از ویژگی های بارز کفش کوهنوردی ، اصطلاحا نگه داشتن پا و پشتیبانی از آن است. لایه های کفش، کفی، پاشنه و ساق کفش قسمت هایی هستند که در ساختار کفش کوهنوردی باید مناسب محیط های کوهنوردی و طبیعت ساخته شوند.راحتی و مقاوم بودن،  دو مولفه مهم در طراحی کفش کوهنوردی است. مثلا  پیچ نخوردن پا هنگام بالا رفتن از کوه را ساق نسبتا بلند کفش پشتیبانی میکند.

کاهش میزان فشار وارده به پا در حین کوهنوردی و نداشتن احساس خستگی از تکنولوژی های استفاده شده در لایه میانی کفش است . مثلا TPU  یا ترموپلاستیک پلی‌اورتان ؛ نوعی پلاستیک بسیار بادوام است.تکنولوژی boost در کفش های برند آدیداس از این نوع پلاستیک در لایه میانی استفاده می‌کند .

  1. تهویه مناسب

تعریق پا، میخچه های پوستی، تاول و لیز خوردن پا در کفش( یکی از عوامل آن) نداشتن تهویه مناسب برای کفش کوهنوردی است.

برای خرید و استفاده از کفش کوهنوردی در فصول مختلف سال،  به متریال ها و ساختار متناسب با فصل حتما توجه داشته باشید. برای فصول گرم تهویه ای برای گردش هوا در کفش و در فصول سرد ویژگی و استفاده از ساختاری گرمایشی در کفش استفاده شده باشد.

3.ضد آب بودن کفش

همانطور که در تهویه بایستی محیط و فصل کوهنوردی را در نظر بگیریم، باید بدانیم مکان هایی که در کوهستان ها و چشمه سار هست ،کفش ما حتما باید ضد آب باشد. چراکه اگر آب وارد کفش شود ممکن است آسیب دیدگی و سرمازدگی را در پیش داشته باشد.

ضد آب بودن کفش، با اجزا و به قولی متریال هایی که در ساختار کفش کوهنوردی استفاده می شود تعیین میگرد.

  1. کفش مناسب سایز پای شما

دانستن اینکه بهترین کفش چهارفصل خارجی چه ویژگی هایی دارد شما را در خرید یک کفش کوهنوردی مناسب یاری میکند.اما مولفه ای بسیار مهم در خرید که باعث می شود از کوهنوردی تان لذت ببرید یا عذاب بکشید خرید کفشی مناسب سایز پای شماست!

بهترین کار برای آسودگی خاطر از سایز کفش این است که 1سایز کفش را بزرگتر تهیه کنید و آن فضا را با جوراب های ضخیم کوهنوردی پر کنید. نکته دیگری که همیشه در خرید کفش توصیه می شود، آن است که بعد از ظهر ها برای خرید کفش اقدام کنید که اصطلاحا پا ورم صبح را نداشته باشد.همچنین قبل از آن پیاده روی نکرده باشید. بهتر است برای خرید  جوراب های مناسب کوهنوردی را پوشیده باشید تا در مسئله مهم سایز کفش سربلند بیرون بیایید.

5.ایجاد اصطکاک قوی

در محیط هایی که سطوحی  همچون آب، برف، شن و یخ دارند مصدومیت ها ، سرخوردن و افتادن مواردی قابل پیش بینی هستند.

جالب است بدانید داشتن کفش کوهنوردی مناسب در این محیط ها،  با “ایجاد اصطکاک” به یاری شما خواهد آمد.

Friction (اصطکاک) ؛ نیرویی مقاومتی است که در برابر حرکت اجسام از روی سطح  زمین ایجاد می شود. شرکت های تولید کفش در ساخت کفش میزان سرخوردگی و اصطکاک کفش را همیشه در نظر می گیرند. کیفیت زیره و لایه میانی کفش کوهنوردی، اصطکاک دربرابر لغزش و سرخوردگی را معین میکنند. زیره،  قسمتی از کفش کوهنوردی است که با زمین برخورد دارد و باید بسیار مقاوم باشد.

داشتن شیار هایی در کف کفش میتواند در ایجاد اصطکاک بر روی سطوح یخ و لیز تاثیر داشته باشند.

بهترین کفش های کوهنوردی چهار فصل خارجی

محصولات فروشگاه ایستگاه ورزش با ویژگی های آنها به ترتیب زیر قرار بگیرند:

جنس زیره:

جنس رویه:

نحوه نگهداری:

محیط مورد استفاده:

نکات خرید کفش کوهنوردی

  1. به هنگام خرید کفش ، پایتان را به سمت جلو برانید.تا اندازه یک انگشت در پشت پا جای خالی داشته باشد. این کار باعث می شود کفش کوتاه انتخاب نکنید که پشت پایتان را بزند.
  2. ویژگی بارز کفش های کوهنوردی ضد ضربه بودن است. میتوانید بعد از پوشیدن کفش، چند ضربه با پا به دیوار بزنید و احساس درد را هنگام ضربه بسنجید.

3.راحتی پایتان را در کفش احساس کنید چرا که شما آن را تا قله ها نیز به همراه دارید.

4..همانطور که در بالا اشاره شد برای خرید کفش جوراب کوهنوردی خود را به همراه داشته باشید تا حداقل 1سایز بزرگتر از پایتان کفش را خریده باشید.چون در کفش کوهنوردی تنها چیزی که نباید به آن امید داشت جا باز کردن آن است.

  1. برای خرید کفش کوهنوردی چه از فروشگاه حضوری چه آنلاین، توجه داشته باشید که آنها واقف و متخصص به آن حوزه باشند تا بهترین تجربه را از خرید کفش کوهنوردی برای شما به ارمغان بیاورند.

ما در ایستگاه ورزش با ارائه  انواع کفش های کوهنوردی با کیفیت های تضمینی، به شما این اطمینان را میدهیم که تا صعود قله ها شما را همراهی کنیم.

سوالات متداول

  1. برای دو فصل اول سال چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

چون که دو فصل اول سرما و شرایط برف و باران ندارد ضد آب بودن مطرح نیست .درواقع اگر مسیرتان خیلی پر از سنگ و چاله و دست انداز نیست اغلب پیاده روی دارد ، کفش هایی با کف صاف و بدون استوک برایتان مناسب  است و باعث می شود راحت تر بتوانید حرکت کنید.

2. برای دو فصل دوم سال چه کفشی مناسب کوهنوردی است؟

به دلیل اینکه در این دو فصل  عموما برف و یخبندان است، باید کفش های استوک دار و ساق بلند که از ۲ لایه ی چرم ساخته شده اند استفاده کنید.

3. ویژگی های کلی بهترین کفش های چهار فصل خارجی چیست؟

طراحی مناسب و مخصوص کوهنوردی، تهویه مناسب، ضد آب بودن کفش،  ایجاد اصطکاک قوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *