لوازم ورزشی

وسایل ضروری برای شروع ورزش کوهنوردی

لوازم ضروری کوهنوردی

خب دوستان عزیز و همراهان گرامی سایت ایستگاه ورزش،در این مقاله قصد اموزش وسایل ضروری کوهنوردی و طبیعت گردی برای افراد مبتدی را داریم.هم چنین به نحوه ی تشخیص و انتخاب جنس مناسب و با کیفیت و معرفی برند های معتبر ایرانی و خارجی که در این حوزه فعالیت دارند میپردازیم.

کفش کوهنوردی

یکی از اصلی ترین و کامل ترین وسیله ی مورد نظر برای کوهنوردی و طبیعت گردی داشتن یک کفش مناسب می باشد.چون تمام فشار بر روی پاها است و اگر کفش مناسب نداشته باشید دچار کمردرد و پا درد و هم جنین تاول و زخم شدن انگشتان پا می شوید.

در انتخاب کفش مناسب برای کوهنوردی اولین اصل مهم دقت به سایز کفش است.اصول کفش کوهنوردی این است که برای خرید معمولا در اکثر مدلها و برندها یک سایز بزرگتر از سایز پای خود را باید خریداری کنید.حال در بعضی مدل ها که دارای قالب کوچکتری هستند تا 2 سایز بزرگتر هم پیشنهاد شده است.

در هنگام تست کفش برای اندازه ان حتما از جوراب حوله ای مخصوص استفاده کنید.این کار ضروری است چون هم باعث می شود که احساس راحتی بیشتری بکنید و هم اینکه از ساییدگی پا با آستر داخل پا جلوگیری می کند.بسیاری از افراد با تصور بر اینکه جوراب باعث گرمی پا می شود از ان استفاده نمی کنند.همین عامل سبب می شود تا در اغلب مواقع پاها تاول زده و فرد کوهنورد را دچار آسیب می کند و از پیشروی وی جلوگیری می کند.

راهنمای نحوه خرید کفش مناسب برای کوهنوردی

دومین اصل در انتخاب کفش کوهنوردی

دقت در زیره ی آن است.معمولا کفش های استاندارد خارجی از زیره های مرغوب استفاده می کنند .یکی از معروف ترین زیره هایی که در کفش کوهنوردی استفاده می شود زیره ی ویبرام(vibrom) است.جنس ویبرام از لاستیک است و همینئ عامل باعث می شود تا چسبندگی عالی و هم چنین ضربه گیری فوق العاده ای داشته باشد.

در این حین برخی برندها نیز هستند که از زیره ی جنس (pu) یا همان تزریقی استفاده میکنند.این زیره نیز تقریبا مشابه ویبرام است اما با درصد کمتری از کیفیت.ولی از لحاظ وزن از ویبرام سبک تر می باشد.

در ایران نیز برخی برندها هستند که کفش کوهنوردی با زیره ی پی یو تولید می کنند. یکی از این برندها تولیدی کفش آسیا است که با بیش از 50 سال سابقه تولید جزو یکی از محبوب ترین و با کیفیت ترین کفش های ایرانی محسوب می شود.

کفش آسیا از لحاظ کیفیت و کارایی و دوام می تواند یک انتخاب عالی برای شخص کوهنورد باشد.تولیدی آسیا محصولات خود را با شش ماه ضمانت بی قید و شرط عرضه می نماید و تا کنون به جرات می توان گفت که هیچ مشتری ناراضایتی از این محصول نداشته است.

سومین اصل برای انتخاب کفش کوه

جنس رویه محصول می باشد. شما باید دقت کنید که حتما جنس رویه کفش از چرم و یا نبوک طبیعی بوده و هم چنین از پارچه گرتکس در ان استفاده شده باشد.این سه باعث می شوند تا کفش شما در مقابل باران و برف کاملا ضد آب شده و از نفوظ آب به درون آن جلوگیری شود.هم چنین پارچه گرتکس باعث می شود تا گردش هوا در داخل کفش جریان داشته باشد.

خب در نتیجه شما عزیزان اگر این سه اصل رادر نظر بگیرید هیچگاه به مشکل نخواهید خورد.در ادامه برای راهنمایی هر چه بیشتر شما عزیزان برخی از برند های معتبر داخلی و خارجی را معرفی میکنیم:

کفش کوهنوردی خارجی

  1. اسکارپا scarpa
  2. لووا lowa
  3. لس پورتیوا lasportiva
  4. کی لند keyland
  5. سالیوا salewa
  6. سالامون salamon

کفش کوهنوردی ایرانی

  1. آسیا
  2. کوهسار
  3. کوهیار
  4. کسری
  5. لاوان
  6. صخره

در ادامه این مقاله به بحث در مورد وسایل ضروری کوهنوردی که بعد از کفش مورد نیاز است می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *